hoe werkt de pil?

Ik heb een redelijke anatomische/fysiologische kennis,
dus graag zo uitgebreid mogelijk ( met namen van hormonen en target-organen e.d.)

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik ben juist nieuwsgierig naar de fysiologische aspecten van de pil, hoe de hormonen integreren in de natuurlijke hormoon balans, en er zo voor zorgen dat je onvruchtbaar bent.

En wat gebeurt er precies met de concentraties hormonen wanneer je met de pil stopt? Hoe vangt je lichaam dit op,
en waarom krijg je dan een 'schijn-bloeding' ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

De anticonceptiepil werkt door de ovulatie te blokkeren, en daarnaast de baarmoeder minder geschikt te maken voor de acceptatie van een embryo als er toch een bevruchting zou plaatsvinden. Bovendien maakt de pil het slijm van de cervix dikker, waardoor het sperma moeilijker bij de eicel kan komen. De pil is met stip de betrouwbaarste vorm van anticonceptie: minder dan 1% van de vrouwen over de hele wereld die de pil consequent gebruikt, wordt binnen een jaar zwanger.

De actieve ingrediënten zijn hormonen, te weten een oestrogeen en een progestageen:
De oestrogene component betreft ethynylestradiol (EE). In de allereerste pil zat 50 microgram EE. Dit gaf echter veel bijwerkingen. Toen nader onderzoek aantoonde dat met minder EE ook voldoende effect bereikt kon worden, werd de dosis EE steeds verder verlaagd. Zo ontstonden de sub-fifty pillen. Inmiddels bestaan ook al sub-thirty pillen.
De progestagene component bestaat uit een eerste, tweede of derde generatie progestageen. Tegenwoordig worden vooral de tweede en derde generatie progestageen gebruikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Samengevat:

oestrogeen en een progestageen zorgen voor het blokkeren van de ovulatie (eisprong). Ook beïnvloeden ze de baarmoeder om hem afstandelijker te maken van een embryo. Daarnaast verhindert het de doorgang van het sperma.

Toegevoegd na 34 minuten:
Hormonen "triggeren" gewoon bepaalde functies van organen. Denk maar na als je adrenaline krijgt (ook een hormoon) dan worden al je zintuigen even extra aangescherpt. Ditzelfde geldt bij de pil. Dit zijn gewoon hormonen. In principe speel je vals door hormonen "aan te maken" terwijl dit niet hoort. Je beïnvloed je eigen hormoonstelsel, op zo'n wijze zodat je de kans op bevruchting zo klein mogelijk maakt.

Toegevoegd na 37 minuten:
Indien je stopt met de pil, moet je lichaam weer zijn eigen balans vinden. Je hypothalamus regelt dit in zeker mate, en die heeft tijden lang een verkeerde verhouding in hormonen voorbij "zien" komen. Hierdoor is hij dus ook weer andere hormonen gaan maken.

Het duurt even voordat je lichaam weer in "balans" is. Soms merk je dit, soms niet.

Op het moment dat je stopt met de pil, krijg je een "schijnbloeding", omdat je eigenlijk aan het eind zit van je menstruatie (dat "denkt" je lichaam). Je hebt namelijk met de pil je hele cyclus platgelegd, en deze begint dus weer opnieuw.

Voor nog meer informatie over ontpillen. Zie de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mirèna spiraaltje is het betrouwbaarste anticonceptiemiddel, in tegenstelling tot wat jij beweert.
De pil bevat o.a een progestageen en oestrogeen hormoon. Doordat de concentratie van progesteron en van oestrogenen hoog wordt gehouden, blijft het baarmoederslijmvlies in stand. Progesteron remt de afgifte van FSH en LH door de hypofyse.
FSH stimuleert de rijping van jonge follikels (eicellen met andere cellen eromheen). Doordat dit geremd wordt, komen er geen nieuwe eicellen tot rijping.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de vruchtbare periode van de vrouw maakt haar lichaam de geslachtshormonen oestrogeen en progesteron aan. Het belangrijkste oestrogeen is estradiol. Progesteron is het enige progestageen dat het lichaam zelf aanmaakt. In de anticonceptiepil zitten hormonen die zijn afgeleid van estradiol en progesteron. De combinatiepil beschermt op drie verschillende manier tegen zwangerschap
• Het uitrijpen en vrijkomen van een eicel (de eisprong) wordt voorkomen.
• Het slijmvlies van de baarmoederhals wordt taai en stroperig waardoor zaadcellen hier niet doorheen kunnen dringen.
• Het baarmoederslijmvlies wordt onvoldoende opgebouwd zodat een bevruchte eicel zich hier niet kan innestelen.

Toegevoegd na 57 seconden:
http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/129/1936/Hoe-werkt-de-pil.html