Heeft de angst voor pillen slikken een naam?

Ik slik dagelijks de pil om zwangerschap te voorkomen. Hoewel de anticonceptiepil echt heel klein is, vind ik het doorslikken nog steeds lastig. Heeft deze angst voor pillen slikken een naam?

SentWierda
3 jaar geleden
Door 1. ouderdom, door 2. medicijngebruik en door 3. de toepassing van radiotherapie in het hoofd-halsgebied kan een droge mond optreden. Ook wel xerostomie genoemd. Dit kan moeilijkheden opleveren bij het doorslikken, vooral van droog voedsel (beschuit) en medicijnen.

Het beste antwoord

Nogal eenvoudig: een slikfobie.
Wetenschappelijker: fagofobie.
Fagofobie is gerelateerd aan een irrationele angst voor slikken of verstikking.
Het meest voorkomende irrationele geloof geassocieerd met fagofobie is dat de keel smaller is dan gewoonlijk, en daarom gelooft de persoon dat het voedsel er niet doorheen kan gaan.
Over het algemeen is er meestal geen fysieke oorzaak in deze fobie. Ironisch genoeg kan de angst veroorzaakt door de angst de keelspieren doen spannen.
Fagofobie moet onderscheiden worden van farmacofobie: de angst om medicijnen in te nemen. Farmacofobie kan in verband worden gebracht met zorgen over de effecten van de medicatie, zoals ongewenste bijwerkingen, of iets dat kan gebeuren nadat de medicatie is ingenomen.