Kan je zwanger worden tijdens ongesteldheid? Mag ik de morning-after pil nemen?

Gisteren heb ik onbeschermde seks gehad, daarna zag ik op me onderbroek dat er een beetje bloed was, dus ik werd ongesteld.
Maar kan ik dan zwanger worden als ik ongesteld ben, en ik neem niet de pil. Dus zou ik dan de morning-afterpil kunnen nemen als het geval is dat ik wel zwanger kan worden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
12.1K
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Je kunt ook wat bloed verliezen omdat je seks hebt gehad! Dus trek niet direct de conclusie dat je ongesteld werd omdat je bloed verloor. Weet je wanneer je weer ongesteld moest worden - als je een beetje regelmatige cyclus hebt? Sowieso handig om even in je agenda de eerste dag van je menstruatie telkens met een cirkeltje om de datum aan te geven, dan weet je wanneer je het kunt verwachten, weet je of je regelmatig ongesteld wordt, én weet je wanneer je écht overtijd bent. En natuurlijk: nooit meer onbeschermde seks! Regel condooms of de anticonceptiepil, of iets anders als dat bij je past!

Antwoorden (1)

Het is onwaarschijnlijk dat je zwanger wordt, maar niet onmogelijk. Je bent vruchtbaar op de dagen voorafgaand aan en rond het tijdstip van je ovulatie - door de levensduur van sperma - en als je een korte cyclus hebt, is het mogelijk dat je ovuleert net na je menstruatie. Je kunt dus erg vroeg tijdens je cyclus vruchtbaar zijn, zelfs wanneer je nog bloedt.

Je zou dus veiligheidshalve een morning-afterpil kunnen nemen.
Een morning-afterpil werkt het beste binnen 24 uur na onveilige seks. Norlevo werkt tot maximaal 3 dagen/72 uur na onveilige seks. Ella One werkt tot 5 dagen/120 uur daarna. Beide pillen haal je zonder recept bij drogist of apotheek.