Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zit me af te vragen of rode bieten een genezende werking hebben?

Weet ook niet of hier iets over terug te vinden is en hoe dat dat dan zou werken.

Ritsuka
2 maanden geleden
Er zitten stoffen in die goed voor je zijn, maar GENEZEND is een heel groot woord. Het kan geen medicijnen vervangen
tinus1969
2 maanden geleden
Is er een reden dat je je dit afvraagt? Heb je dit gehoord? Heb je ervaring? Waarom speciaal rode bieten?
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Rode bieten bevatten veel nitraat, maar er zijn veel andere soorten groenten die ook veel nitraat bevatten.
Er wordt zeker wetenschappelijk onderzoek gedaan naar wat nitraat doet voor het lichaam.
Het mogelijke positieve effect van rode bieten heeft te maken met de effecten van nitraat op het zuurstofgebruik. Nitraat wordt in het lichaam omgezet in nitriet. Dit nitriet wordt weer omgezet in stikstof-monoxide, ook wel ‘nitric oxide’ (NO). NO zou voor betere doorbloeding zorgen van de spieren, waardoor het zuurstofaanbod toeneemt.
Maar nogmaals, er is te weinig onderzoek naar gedaan om te zeggen dat rode bieten ‘genezend’ werken. En nogmaals, het is niet de enige groente met veel nitraat.
Er zijn ook onderzoeken die zeggen (is anders dan bewijzen) dat teveel nitraat juist schadelijk is. Dan kan het juist kanker bevorderen.
Zo zijn er ook onderzoeken die zeggen dat het nitraat weer wordt afgebroken door bijvoorbeeld je tanden te spoelen met mondspoeling. Het speeksel schijnt een rol te spelen etc etc.
Ofwel, er is geen onderzoek dat bewijst dat rode bieten genezen.
Amadea
2 maanden geleden
Het schijnt ook uit te maken of de bieten rauw of gekookt zijn.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Amadea, klopt ook helemaal.
Tegenwoordig wordt bietensap aangeprezen, ik weet niet of de vraag hieruit voortkomt.
Maar als je het gebruikt om welke reden ook, is het idd afhankelijk van in welke vorm je het eet of drinkt, hoeveel je neemt, hoe je het neemt etc.
Een tablet is een voorgeschreven dosering met een coating, waardoor je nooit teveel binnenkrijgt. Of juist de werking afbreekt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Uit onderzoek is een aantal gezondheidsvoordelen gebleken die toe te kennen zijn aan het eten of drinken van rode bieten:

De groente werkt ontstekingsremmend.
Rode biet draagt bij aan het ontgiften van je lichaam.
De betanine in rode bieten ondersteunt de behandeling tegen kanker.
In gebieden waar veel bieten worden gegeten, is de levensverwachting gemiddeld hoger.
Rode biet verbetert de spijsvertering.
Rode biet helpt de bloeddruk te verlagen.
De groente verbetert de doorbloeding van de hersenen en draagt daarmee bij aan een betere hersenfunctie.
Rode biet vermindert het risico op hart- en vaatziekten.
Je immuunsysteem krijgt een boost bij het consumeren van rode bieten.
Rode biet kan je sportprestaties verbeteren.
(Lees meer...)
2 maanden geleden
ronron1212
2 maanden geleden
lijkt me logische dat ze dat zeggen zij verkopen in meerdere winkels dat sap maar is het dan ook waar?
Abcde
2 maanden geleden
Persoonlijk vind ik dat je zo'n antwoord niet moet geven, als je geen medische kennis hebt. De mogelijkheid bestaat dat je verkeerde, of zelfs voor sommige mensen gevaarlijke informatie verstrekt. Wil je toch antwoorden, zoek dan naar betrouwbare, bij voorkeur medische bronnen. Een bedrijf dat het product waar het om gaat verkoopt is dat niet. Dit is wat ik gevonden heb over bietensap tijdens de behandeling tegen kanker: https://www.wkof.nl/leven-met-kanker/voedingenkankerinfo/kan-ik-bietensap-drinken-bij-kanker/
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Ik geef geen min.
Rode bieten zijn nooit ongezond om te eten, net als veel andere groenten bevatten rode bieten veel nitraat. Dus eet je bijvoorbeeld twee keer per week rode bieten, vooral doen.
Ga je rode bieten echter over consumeren kan het volgens andere onderzoeken zelfs schadelijk zijn.
Te is nooit goed.
Wil je rode bieten inzetten voor een lichamelijke kwaal, overleg dat dan met de huisarts.
Deze kan je zeggen hoeveel je dan moet innemen.
En, nitraat wordt in de geneeskunde ook gewoon in tabletvorm voorgeschreven door artsen.
Abcde
2 maanden geleden
Ik heb ook geen min gegeven, dat vind ik niet nodig, tenzij er alleen maar onwaarheden in het antwoord staan, als je een reactie geeft. Het is wel fijn voor, in dit geval fremar, om te weten waarom de min gegeven is.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Klopt, Abcde, voordat wij een reactie gaven, stonden er al twee minnen. Het is handiger als degene die dat doet uitleg erbij geeft.
Zou ik ook waarderen.
tinus1969
2 maanden geleden
Ik heb wel een min gegeven. Dit is een lijst, overgenomen van een verkoopsite, met vage, niet onderbouwde claims zoals ‘draagt bij aan ontgiften’.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Top dat je de min onderbouwt!
En je hebt zeker een punt tinus1969, zo zou ik mijn 'wondersap' ook aanprijzen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing