De acupuncturist zegt dat ik een tekort in zowel ying als yang heb maar klopt dit wel?

Ik heb yin yang altijd voor me gezien als een weegschaal. Of hij staat gelijk of de ene is hoger dan de ander maar nooit beide hoog of laag . Hoe zit dit precies?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
6 jaar geleden
Dit is niet te meten, dus hij kan vanalles zeggen
Cryofiel
6 jaar geleden
Yin en Yang zijn leuk als metafoor, maar ze komen niet overeen met iets dat we kunnen waarnemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een tekort in zowel ying als yang klopt niet.
Er zijn 3 mogelijkheden... 1 ying en yang staan gelijk
2 ying te kort... yang teveel
3 ying te veel... yang tekort Ofwel staat de weegschaal gelijk... ofwel staat de ene kant hoger dan de andere. Waarschijnlijk iets verkeerd begrepen. groet amadeus
Cryofiel
6 jaar geleden
Dat is de theorie die de meesten aanhangen. Er bestaan ook andere theorieën. Maar aangezien geen van die theorieën enige bekende relatie heeft met de realiteit, maakt het geen fluit uit welke theorie je aanhangt.

Antwoorden (4)

De acupuncturist kan zeggen wat hij wil, hij kan(of hoeft) die claim toch niet te onderbouwen met enig wetenschappelijk bewijs.
6 jaar geleden
Om te weten of het klopt wat hij zegt, moet je weten wat Yin is, en wat Yang is. Maar dat weet niemand - dat is de eerste reden waarom je nooit weet of het klopt.

Als je al zou weten wat het zou inhouden, zou je ze moeten kunnen meten, of op z'n minst inschatten. Maar ook daarvoor is geen enkele methode bekend. Geen wonder, want als we al niet weten wat het zou moeten zijn, kun je niet verwachten dat het meetbaar is. Dit is dus een tweede reden waarom je nooit weet of het klopt.

Wat hij zegt is dus onbekend. Niemand weet of het klopt, niemand weet of het onjuist is. Of, wat ik eigenlijk wil zeggen: hij heeft geen gelijk en hij heeft geen ongelijk.

Vergelijk het met iemand die zegt: "kijk, daar rijdt een auto, en de richting waarin hij rijdt is blauw". Maar richtingen hebben geen kleur. Dus klopt het wat hier wordt gezegd, of klopt het niet? Eigenlijk dus geen van beide.

Met de uitspraak van deze acupuncturist is het net zo.

6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Yin en yang theorie in de chinese geneeskunde... https://www.hwaxin.nl/traditionele-chinese-geneeskunde/yin-en-yang-theorie over acupunctuur... veel gestelde vragen... Belgie http://www.acupunctuur-baf.be/nl/acupunctuur/veel-gestelde-vragen Nederland... https://www.acupunctuur.nl/pages/yin-en-yang groet amadeus
Cryofiel
6 jaar geleden
Ja leuk, die theorie die geheel losstaat van de realiteit. Het zijn en blijven onbevestigde (op z'n best) dan wel weerlegde (op z'n duidelijkst) theorieën.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is volgens mij Uw theorie Het zijn theorien volgens duizenden jaren chinese geneeskunde.
Denk jij dat westerse wetenschappers die in opdracht werken van de westerse farmacie een positief rapport zullen schrijven over deze geneeswijze ?
Stel je voor dat slechts een kleine 5% van de westerse bevolking gebruik maakt van
Chinese geneeskunde , wat een miljoenen of zelfs misschien miljarden verlies
voor de westerse farma industrie. Volgens mij omkoperij. Dit is mijn theorie Groet amadeus
Cryofiel
6 jaar geleden
Aha, ik zie de bekende complottheorie. Aangezien die niet falsificeerbaar is, is zo'n theorie zinloos. Denk je echt dat al die wetenschappelijke instellingen hier nooit naar zouden hebben gekeken? Denk je echt dat al die bevlogen studenten nooit een onderzoek zouden hebben gedaan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Soms wordt waarheid als complottheorie afgedaan en datgene wat falsificeerbaar is twijfel getrokken zoniet ontkent.
Denk jij nu echt dat omkoperij niet voorkomt in de westerse farmacie ? groet amadeus
Cryofiel
6 jaar geleden
Wat wil je nu zeggen? Het komt wel eens voor, DUS komt het altijd voor?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus ja het komt voor!
Komt het altijd voor ?
Neen ... alleen als het nodig is voor hun miljardenindustrie. groet amadeus
Cryofiel
6 jaar geleden
Juist, dat zeg ik. Zo luidt de complottheorie. En aangezien het (volgens die theorie) altijd nodig is, komt het altijd voor. Waarbij je voor het gemak al die wetenschappelijke onderzoeksinstellingen vergeet, al die idealistische studenten, en... de acupuncturisten zelf. Ook zij hebben nooit kunnen laten zien dat Yin en Yang zouden bestaan. Zelfs zij kunnen niet uitleggen wat het zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarbij de duizenden jaren Chinese geneeskunde in het verdomd hoekje wordt geduwd.
Denk jij voordat Philip Morris zijn eerste sigaret produceerde, de wetenschap en de westerse farmacie niet wisten dat dit slecht was voor de gezondheid van de mens ?
Wat heeft dat opgebracht voor deze miljardenindustrie ? https://ikstop.nl/de-ingredi%C3%ABnten-van-sigaretten U mag dit van mij complottheorieën noemen, misschien ontkent u hiermee de werkelijkheid. Aan U het laatste woord in onze discussie.
Cryofiel
6 jaar geleden
Ook dat is een bekende drogredenatie uit de complot-hoek: dat de wetenschap de oude Chinese geneeswijze zou ontkennen, of iets van die strekking. Ten eerste: de "traditionele" Chinese geneeswijze zoals wij die kennen (TCM) is ongeveer 100 jaar oud en bedacht in het westen, voornamelijk in Engeland. Ten tweede: de wetenschap kent alle beweringen van de chinese behandelwijze, EN MEER. Een aantal beweringen blijkt onjuist, een aantal blijkt niet falsificeerbaar. Dat mag toch gezegd worden?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
klokkenluider klokkenluider Deense arts Peter Gøtzsche http://www.wijwordenwakker.org/nl/gezondheid/farmacie/p2556 https://www.google.be/search?q=Deense+arts+Peter+G%C3%B8tzsche&oq=Deense+arts+Peter+G%C3%B8tzsche&aqs=chrome..69i57.3837j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Of yin en yang een evenwicht zijn, of iets dat allebei hoog of laag kan zijn, is afhankelijk van wat je zelf wilt geloven. Het bestaan van yin en yang is, net als het effect van acupunctuur, niets meer dan geloof. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor. Blijkbaar geloven jij en je acupunturist verschillende dingen, maar geen van beide "klopt" het.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Allerlei biologische processen zorgen in ons lichaam voor de nodige energie.
Bij te weinig energie, ontstaan allerlei vage klachten.
Ook moet de energie in evenwicht zijn ,de ying en yang of hoe je het ook moge noemen.
Is de ene sterker dan de ander, ontstaan er klachten.
Bij een groot te kort aan energie ontstaat er een burn/out.
Of wel een te kort aan energie.
Een te kort aan energie kan worden aangevuld met je normale dagelijkse energie.
Is het te kort veel groter, dan door je reserve energie.
Is het nog erger, dan met je levens energie.
Omstandigheden, je karakter en vaak je hooggevoeligheid, kunnen je energie aanzienlijk verstoren, dat heel vaak eindigt in een forse burn/out..
Kenmerken daar weer van, zijn concentratie problemen, slaapproblemen, eetstoornissen, verslavingen, altijd moe opstaan. spier en gewrichtspijnen, ontstekingen, maag en darm problemen, lage rugklachten, nekklachten.
Van een heel klein beetje, tot ziekenhuisopnamen