Als je voor langere perioden niet drinkt, kunnen je hersens zich dan weer herstellen?

Stel je drinkt op 14 jarige leeftijd alcohol, en dit gaat komende perioden elke maand door en je wordt telkens aangeschoten. Maar dan word je 16 jaar en besluit je geen alcohol meer te drinken. Kunnen je hersens zich herstellen, en zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Er zijn diverse onderzoeken geweest naar alcoholgebruik onder jongeren, en de schade die dit veroorzaakt in de hersenen. In de resultaten van een paar onderzoeken heeft men aanwijzigingen gevonden, dat de schade zich deels zou kunnen herstellen. Let op: het zijn aanwijzingen, het is nog niet aangetoond!
Maar de risico's, die alcoholdrinken met zich meebrengt zijn zo groot, dat dit op jonge leeftijd wordt afgeraden (en bij wet is verboden)
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Bedenk: een dode hersencel is en blijft een dode hersencel ! Hersenen zijn flexibel en delen van de hersenen kunnen functies overnemen van andere delen.
Er is echter een einde aan dat proces en met de huidige levensverwachting is de kans redelijk aanwezig dat je de voorraad uitput. Lees: (op jonge leeftijd) veel drinken kan het proces van dementie enorm vervroegen !