Moeten keelamandelen er perse uit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Amadea
5 jaar geleden
Nee. Maar het is aan te bevelen als ze vaak ontstoken zijn.
Erna55
5 jaar geleden
Wanneer een arts je vertelt dat het nodig is, dan is is het zeker aan te raden.

Antwoorden (1)

Nee hoor, niet per se. Net zoals bij de blindedarm is het verschillend, persoonlijk. Bij de een is er last van ontsteking(en) en bij de ander niet.

Wanneer is het gewenst om de keelamandelen te verwijderen?
De beslissing om de amandelen te verwijderen is afhankelijk van de ernst van de klachten. Ook de frequentie van de klachten – hoe vaak treden ze op – speelt hierbij een rol.

Ontstekingen
Wanneer het onvoldoende lukt om de klachten met medicijnen (pijnstillers en/of antibiotica) te bestrijden of als er te vaak medicijnen moeten worden gebruikt, kan het verstandig zijn om de amandelen weg te nemen. Soms zal hierbij de neusamandel, indien nog aanwezig, ook verwijderd worden.

De amandelen kunnen ook chronisch in meer of minder ontstoken toestand verkeren. In het laatste geval kunnen klachten optreden van moeheid, lusteloosheid, snurken, matige eetlust en slechte adem (foetor ex ore).
Toegevoegd op 04 mei 2018 18:30: bron