Meditatie en De kracht van het nu; wie heeft ervaring met dit boek?

Wie kent het boek ''de kracht van het nu'' en wie heeft hier wat aan gehad? Ik heb de "in de praktijk"-vorm gelezen een aantal maanden geleden en ik herkende heel veel dingen hierin over het dagelijkse leven. Ik was mezelf los aan het maken van de onbewustheid (mede door het stoppen met blowen wat ik al 2 jaar dagelijks deed) en de vaste patronen maar ben door een psychose weer helemaal aan de grond beland. Ik probeer nu het boek te lezen maar het doet bijna niets met me heb ik het gevoel. Zou ook door de psychose kunnen komen maar heeft iemand een idee voor meditatie of zo, want ik probeer wel eens te mediteren en dan probeer ik me op mijn ademhaling te concentreren maar dit lukt me ook bijna niet meer. Heeft iemand tips hiervoor

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Als je psychotisch bent dan schiet je eruit, naar boven. Meditatie kan dit ook doen, je bent in "hogere"sferen om het zo maar uit te drukken.
Dus pas op met meditatie in de vorm van zitten en je gedachten voorbij zien komen enz. Zoek een actieve vorm van meditatie: meditaties van Osho zijn daarvoor heel geschikt.
Als je psychotisch bent (geweest) is het juist heel goed om dingen te doen die je weer op de aarde doen belanden. Aardingsoefeningen, of gewoon in de tuin werken, wandelen, je huis schoonmaken, dus gewoon flink in de (lichamelijke) actie komen.
Hardlopen is ook goed voor je!
Tip: findhorn retraite dvd van Eckhart Tolle!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het boek De kracht van het nu, en bij mij wekte het vooral ergernis op. Ik weet dat er veel mensen zijn die helemaal weglopen met deze man, maar ik lees vooral een slap aftreksel van oudere tradities waar alle achtergronden uit zijn weggelaten. Het komt op mij vooral erg leeg over.

Een traditie waar ik bijvoorbeeld de echo van herken in dit boek, is het boeddhisme. Maar dan zonder het boeddhisme, als dat ergens op slaat. Tolles boek is als supermarktlevenshouding: uit allerlei levensbeschouwingen wat goed verkopende kreten halen waardoor het lijkt alsof je heel diep bezig bent, terwijl het geheel daardoor juist heel oppervlakkig blijft.

Wat betreft meditatie kan ik je wel iets aanraden dat ik zelf heb gedaan: zoek eens uit of er bij je in de buurt een zenmeditatieklasje* is. Zen is een stroming binnen het boeddhisme die erg gericht is op gewone, niet zweverige meditatie, zonder alle poespas, bellen en gele jurken die in het westen vaak gezien worden als hét boeddhisme (overigens ten onrechte, Tibetaans boeddhisme is eerder een kleine sekte binnen het boeddhisme).

Voor zo'n klasje hoef je geen boeddhist te zijn, zo zou ik me zelf (ondanks een zeker gevoel van verwantschap) ook niet noemen. De vorm van meditatie, die het beste omschreven kan worden als 'zitten in aandacht' zou je wel eens erg kunnen aanspreken, omdat dit duidelijk is waar Tolle een deel van zijn ideeën vandaan haalt.

Je leert bij zo'n klasje vaak ook wat meer achtergronden van dergelijke meditatie, en handvatten om de instelling waarmee je mediteert ook vaker te hebben in het dagelijks leven: doen wat je doet in aandacht, of zoals Tolle het formuleert, zijn in het nu. En wat vooral ook fijn is: voor meditatie heb je natuurlijk niemand nodig, maar om de praktijk vol te houden is het vooral in het begin fijn als je een stok achter de deur hebt in de vorm van een klasje waar je wekelijks heengaat.

Misschien heb je ook iets aan het boekje over zenmeditatie dat ik in de bron heb gezet.

(*Disclaimer: ik wil zeker niet beweren dat zen de weg, de waarheid en het leven of zoiets is. Misschien zijn er andere meditatietradities waar je net zo goed terecht zou kunnen. Zen is alleen één van de vormen van meditatie waar ik bekend mee ben, en waarvan ik na het lezen van je vraag denk dat je er iets aan kunt hebben.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Borderline, psychose en blowen lijken wel familie van elkaar te zijn. Blowen vernietigt je Wil, dus hou je er verre van.
Meditatie kan je helpen om je bewust te worden van jouw Nu, door je gedachten te concentreren op je adem.
Als dat nog niet gelijk lukt kan je het lopend proberen,
liefst buiten.
Loop een tijd met deze passen: lang, kort, kort, lang.
Als je merkt dat je het automatisch begint te doen, wissel dan de voet waarmee je de eerste lange pas zet om, zodat je erbij moet blijven nadenken.
Het kan prettig zijn om fysiek aan de slag te gaan met concentratie. Deze passen lopen is ontspannend, en het helpt je bij het concentreren.
(Let wel ff op in deze gladheid!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het boek van Eckart Tolle vond ik zelf erg langdradig. Ik sta echter wel achter het idee omdat nu het enige moment is wat telt en wat je kunt beinvloeden of waarin je kunt kiezen. Alles van straks en toen is is er nu niet maar de gedachten daarover zijn ooit een manier van saboteren.