Hypericum perforatum (de naam van St.-Janskruid in het Latijn) bezit tonifiërende, ontstekingsremmende, pijnstillende en adstringerende eigenschappen. In de alternatieve geneeskunde wordt het in het bijzonder toegepast bij depressiviteit en/of klachten in de menopauze.

Er wordt nergens melding van gemaakt dat het zou helpen bij slaapproblemen en buikkrampen. De vraag is wat dat betreft gebaseerd op onjuiste informatie.

Het werkzame bestanddeel is hypericine. Het heeft (net als grapefruitsap) invloed op de werking van andere medicijnen die men slikt.
Overgevoeligheid voor zonlicht wordt als belangrijkste bijwerking genoemd, met name bij mensen met een gevoelige huid. Zelden komen maag-darmklachten, allergische huidreacties, moeheid of rusteloosheid voor.

Toegevoegd na 47 minuten:
tonifiërend = versterkend, stimulerend

adstringerend = samentrekkend, de eigenschap bezittend eiwitten te kunnen neerslaan waardoor die bij oppervlakte-defecten pseudomembranen vormen die een beschermende functie uitoefenen
Amadea
8 jaar geleden
Niesje1973
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik had de informatie van deze site:
http://www.sint-janskruid.nl/sint-janskruid-thee
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ De informatie van deze laatste link klopt volgens mij ook niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-janskruid
Sint-Jans kruid is een remmer van de heropname van Serotonine (een bepaald stofje dat vrij belangrijk is bij depressie). Door het remmen van de heropname krijg je dus meer beschikbaar serotonine. Dat is dus het effect wat je wil, meer serotonine effecten.

Serotonine speelt niet enkel een rol in onze hersenen. En hier begint het lastig te worden. Serotonine kan op verschillende receptoren binden. Zie het als een masterkey die op verschillende deuren past en dus verschillende kamers kan openen. Deze receptoren of kamers kunnen verschillende effecten hebben.

Nu wordt het lastig, maar je vraag is ook niet erg simpel te beantwoorden. Er zijn dus verschillende deuren (receptoren) waarop serotonine past. Bepaalde receptoren komen bijvoorbeeld op verschillende plekken in je lichaam voor en kunnen verschillende effecten uitoefenen. Deze receptoren heten: 5HT1a, 5HT2a, 5HT3, 5HT4. 5HT is serotonine, dus eigenlijk is het de serotonine 1a receptor en de serotonine 2a receptor enz. Ik zal nu de effecten beschrijven van de verschillende receptoren.
5HT1 receptor: werkt anti-depressief, werkt tegen angst, anti-obsessief
5HT2a receptor: zorgt voor slapeloosheid, seksuele disfunctie en extra pyramidale symptomen (trillen, spierkrampen, spierspasmes e.d.)
5HT2c receptor: zorgt voor een verminderde eetlust en een gewichtsvermindering
5HT3 receptor: misselijkheid, braken, hoofdpijn
5HT4 receptor: bevordert de beweeglijkheid van het maag-darm stelsel en heeft dus een positief effect op de stoelgang.

Dus als Sint-Janskruid gaat zorgen voor een verhoogd serotonine (effect) dan werkt dat dus vaak niet specifiek op een enkele receptor.
Dus hoe komen de maag-darmklachten? Doordat er ook meer serotonine op de serotonine 3 receptoren zal binden. Maar het kan inderdaad goed werken op buikkrampen doordat het de stoelgang bevordert door op de serotonine 4 receptor te binden. Volgens de 2a receptor kan het inderdaad slapeloosheid geven. Maar als de slaapproblemen een gevolg zijn van de depressie dan is het mogelijk door het oplossen van de depressie dat zo ook de slaapklachten van een depressie overgaan. Sint-jans kruid wordt normaal voor zover ik weet niet gebruikt voor slaapklachten buiten depressie gerelateerde slaapklachten?