Bij acupunctuur worden naalden gestoken in de zogenoemde acupunctuurpunten die grotendeels op de meridianen liggen. De meridianen zijn volgens de acupunctuur leer banen waarlangs de energie stroomt. De energie kan je beïnvloeden door op bepaalde punten een naald te steken. De electroacupunctuur heeft deels andere en aanvullende methoden. Zo gaat men ervan uit dat door de huidweerstand op bepaalde punten te meten (vaak aan de vingertoppen bij de nagelriemen) iets gezegd kan worden over het energieniveaus in de bijbehorende meridiaan. Men kan zelfs meten of je bijvoorbeeld allergisch bent voor iets. Zo kan je bijvoorbeeld meten of je allergisch bent voor broccoli . In de ene hand neem je een elektrode waarin een stukje broccoli zit, terwijl aan de nare hand de weerstand wordt gemeten. Aan de uitslag van de meter en uit het bijbehorende geluidssignaal van de apparatuur kan men dan zien of je inderdaad allergisch bent voor , in dit voorbeeld, broccoli. De behandeling wordt daarop dan afgestemd, al dan niet met naalden, en al dan niet met een stroompje op de naaldjes. De klassieke acupunctuur doet dit allemaal niet. Daar stelt men de diagnose onder meer door de pols te voelen en de tong te bekijken, en gebruikt men naalden, die soms wel onder stroom worden gezet, maar niet om het lichaam door te meten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat een allergie-test met electroaccupunctuur kwakzalverij is, in hoe verre klopt dit Ray?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beter zelf ervaren, @Ginger. Dat is nog altijd de beste waarheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Mahric Neen. Ten eerste gaat "baat het niet schaadt het niet" niet altijd op. Daarnaast ga je zelf ook niet bestellen bij een onbetrouwbare internetwinkel om zo achter de waarheid te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Mr Tomaat. Onze benadering (en misschien onze eigen ervaring) is al een andere. Voor mij is dit inmiddels geen "baat het niet , dan schaadt het niet". Ik deel een stukje ervaring. Je kunt er je voordeel mee doen, of niet natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wetenschappelijk bewijs voor die allergietesten is er niet.
Wel is er eng valide onderzoek waaruit blijkt dat acupunctuur bij poijnbehandeling zinvol is.