Wat is de officiële doodsoorzaak van stoppen met eten en drinken?

Als je om wat voor reden stopt met eten en drinken, ga je over een paar dagen of weken dood. Maar mijn vraag wat vult men dan op het B-formulier in van het CBS als doodsoorzaak? Uitdroging en uitgehongerd? Heb ook wel eesn van de term versterving gehoord, is dat het?

7 maanden geleden
4.1K
tinus1969
6 maanden geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Versterving_(dood)

Antwoorden (2)

Hierover is bij de podcast van de NPO (De Dag) een item over geweest (zie de podcast van 29 september).
De officiële doodsoorzaak wordt vermeld als het afzien van eten en drinken (dit wordt in de podcast genoemd op 18:42). "zo zetten wij het in de overlijdenspapieren" aldus de geïnterviewde.
6 maanden geleden
De officiële doodsoorzaak in dit soort gevallen is vaak een terminale vorm van kanker. De kankervariant wordt geregístreerd als officiële doodsoorzaak.
De bewerkstelligde doodsoorzaak als gevolg van de ziekte (= het niet meer eten en drinken) heeft: versterven. Deze periode van niet meer eten en drinken kan sterk variëren: van drie dagen tot drie weken.
Bron: artikel in NRC, 27 juni 2023: Versterven onder begeleiding / Iemand bijstaan die stopt met eten en drinken is een balanceeract.
6 maanden geleden