Waarom staat er op het doosje van Ibuprofen: niet in te nemen door mensen die overgevoelig zijn voor ibuprofen?

Ik kwam het laatst tegen op het doosje en vond het wel raar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is echt waar! Echt, echt, echt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
bamibal
12 jaar geleden
Ik zag laatst op een zakje noten staan: "Kan sporen van noten bevatten".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ghehe ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of was dat op een zakje pinda's?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja? Is het echt echt echt echt waar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde als op een blikje coca cola. Geproduceerd met toestemming van de coca cola Company.. Duhh
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roofje: dat is omdat die blikjes in Nederland gemaakt worden, met toestemming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha wat de persoon hierboven zegt :-) Theo Maassen for president!!

Antwoorden (9)

Of het is voor de heel domme mensen of het is een fabrieksfout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is ook raar. Want je weet het pas als je het genomen hebt. Maar uit juridische overwegingen vermelden fabrikanten dit soort teksten. Staat op elke bijsluiter van medicijnen die ik ooit zag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit doen fabrikanten om zichzelf in te dekken.
Een bekend verhaal is de vrouw die haar kat in de magnetron deed. Ze spande een rechtzaak aan omdat in de gebruikershandleiding niet had gestaan dat ze geen huisdieren in de magnetron moest stoppen. De vrouw won de zaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is volgens mij een broodje aap oftewel een urban legend. Of weet je toevallig de case?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is inderdaad voor zover ik weet niet werkelijk gebeurd. Het is dan ook maar een voorbeeld om mijn anders hele korte antwoord te onderbouwen. Als het niet in de gebruikershandleiding staat kun je een rechtszaak aanspannen tegen de fabrikant. De kans dat je dit wint is niet heel groot, maar fabrikanten houden zich liever bezig met fabriceren dan met rechtszaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan geeft iemand een goed kort antwoord en een voorbeeldje, krijgt hij -4. wat een bullshit zeg. Bliets antwoord gericht op de vraagsteller zijn vraag. van mij krijg je +1 :)
Dat is omdat ibuprofen in dit geval niet alleen de productnaam is, maar ook de stofnaam. Dus als je allergisch bent voor de stof ibuprofen, moet je niet de pijnstiller, het product, Ibuprofen nemen.
En ja, het is natuurlijk erg logisch, maar het moet erop staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit het eerste echt goede antwoord. Er wordt namelijk door zo'n zin ook aangegeven dat je overgevoelig kunt zijn voor de stof. En dat dit ook schadelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
correct +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je hoor dit is het correcte antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen toevoeging meer nodig :)
Dit is in verband mensen die maagklachten hebben of hogebloed druk ,en hartkwallen ibuprofen werkt heel erg bloed verdunnen namelijk .
Als men naar tandarts raad die ook af in verband te risico voor hevige nabloeding

Toegevoegd na 1 uur:
Zo als kan zien staat het er standaard op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ibuprofen geeft inderdaad problemen bij mensen met bepaalde aandoeningen, maar dat is bij deze melding niet aan de orde (overgevoeligheid/allergie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is geen fout het staat op iedere doos dat deze vermelding .
Ik heb toevallig hier in last liggen
Dat staat er inderdaad op voor juridische redenen. Dat is wel met meer producten zo, met lachwekkende gevolgen.
Zo zul je tegenwoordig op een magnetron zien staan dat deze niet geschikt is om je natte huisdier in op te drogen.

Ik ben overigens overgevoelig voor ibuprofen, is geen pretje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het staat wel vaker op verpakkingen ,"niet in te nemen door "
Staat als het goed is ook bij Betadine zalf :"niet gebruiken bij jodiumallergie ".
Nu weet ik uit mezelf dat ik een flinke Ibuprofen allergie heb,en heb dat ook in dossier,mobiel, agenda,en op sleutelhanger staan,(ben door 400 mg bewusteloos geraakt,nadat ze mij dat in ziekenhuis hadden gegeven,door de blaren en verkleuringen op mijn huid ,zijn ze erachter gekomen dat het daarvan was,ook daarna bewezen).
Tevens is het zo dat veel medicijnen onder andere naam verkocht worden,met dezelfde stofnaam (diclofenac-voltaren,panadol-paracetamol,aleve-ibuprofen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het maar beter driedubbel duidelijk vermelden dan problemen krijgen (als consument omdat je het niet doorhebt omdat het doosje misschien lijkt op een andere verpakking; als fabrikant omdat een overgevoelige consument je aanklaagt).
Ik had laatst een kaasje met walnoten, toen voelde ik me wel bekocht: "kan sporen van noten bevatten". Ja, die vermelding is verplicht bij alles waar notensporen in kunnen zitten, maar het voelde een beetje alsof ik 'alleen maar' sporen zou krijgen ipv de halve walnoten die er keurig op zaten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ibuprofen is net als Paracetamol tot een bep dosering vrij te verkrijgen.Om mensen enigzins tegen zich zelf te beschermen zet de fabrikant er zoveel mogelijk informatie op om zich zelf tegen schadeclaims te beschermen.
Het kan altijd zijn dat iemand min of meer allergisch reageert,dat het niet past bij de medicijnen die je toch al innneemt en voor ouderen is het doorgaans ook niet verstandig om Ibuprofen te gebruiken ivm maagklachten enz.