Hoe maak ik mijn stijve pink flexibeler?

Ik ben een tijdje terug geopereerd aan mijn pink. Mijn pink heeft hierdoor vier weken in het gips gezeten tot gister. Mijn pink en ringvinger hebben dus vier weken lang in dezelfde houding gezeten, waardoor deze vingers nu erg stijf zijn. Ik heb oefeningen meegekregen vanuit het ziekenhuis, maar ik voel daar niets bij. Is er nog een manier/oefening waardoor je vingers wat leniger/flexibeler worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Jazeker, een goede manier is om je hand en dus ook je pink actief te gebruiken, zonder die te zwaar te belasten. Een goed hulpmiddel daarbij is door te gaan zotten spelen met Bouncing Putty ( of iets soortgelijks) . Dat is een klei- achtige substantie die niet uitdroogt zoals echte klei, waarmee je in je hand vanzelf gaat spelen en kneden. Sterker nog, als je zo,n bonkje van dat kneedbare spul in je hand hebt, is het zelfs onmogelijk om stil te zitten. Je handen willen als het ware zelf aan de gang ermee. Dus ga op zoek naar iets kneedbaars.
Vergeet ook het strekken van je pink niet te oefenen. Neem de tijd en forceer niet, maar je mag gerust enige kracht zetten, tenzij de chirurg dat afraadde . Ik ken je persoonlijke situatie niet, dus ik kan daarover niets met zekerheid zeggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voila, Blokker heeft het
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Plus. Wordt ook gebruikt bij RSI. Goed advies.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Perfect antwoord. Bij mij heft het na een operatie aan de peesschede (middelvinger) en later aan de hand (carpaaltunnel) ook al snel 8 tot 10 wejen geduurd voor alles weer normaal, flexibel en pijnloos was, en de enige manier is gebruiken, oefenen, en doorzetten. Plus.

Andere antwoorden (2)

Doe de oefeningen van uit het ziekenhuis, maar hou rekening met een lange periode van herstel. Door het lange tijd dat de vingers in het gips waren zijn de spieren verkort en verzwakt. Dus je dient zowel de spieren weer op te rekken en versterken.

Van belang is of al belast mag mobileren. Dus of je al kracht op de vingers mag zetten en daarbij bewegen.

Een nuttig boek is "Handdynamica".
Een van de zaken die je hier uit kunt halen is spiegelen. Probeer het zelfde met links als met rechts te doen. Dat zal nu nog niet kunnen, maar het is wel het einddoel, dat je weer twee handen hebt met de zelfde bewegelijkheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ter ondersteuning van de bovenstaande oefeningen zou je cajaputih olie cap lang kunnen gebruiken. deze olie maakt spieren en gewrichten soepel, zodat je de vingers beter kunt bewegen.Dagelijks 2 x aanbrengen en even de vingers masseren.
Succes