Heb ik jodiumsuplement nodig?

Beste mensen,

Ik eet nog maar heel af en toe brood. Wel eet ik iedere ochtend havermout met water en een klein scheutje melk.

Iedere dag een plakje schapekaas en soms twee keer in de week een ei.

Zout gebruik ik weinig tot niet. Vlees eet ik wel, maar ook erg weinig., Hooguit twee keer per week een 75 gram (ongeveer)

Ik vraag me af of ik een jodium suplement moet nemen? Ik ben niet zo van de suplementen, maar ik vraag me toch af of ik het moet nemen? Ik heb niet alle kenmerken van jodiumtekort dan alleen droge handen en voeten en spierpijn. Verder nergens last van dan alleen veel stress.

vr gr Gonna

1.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
Vraag je huisarts om bloedonderzoek, of in elk geval een doorverwijzing naar een dietist.
Die kan met jou beoordelen of je alles binnenkrijgt.
En probeer aan je stress te werken, dit is zeer slecht voor je hele lijf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ goeie vraag.
Volgens
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/jodium.aspx
maak je goeie kans op een tekort.
tinus1969
9 jaar geleden
Lso van dat jodiumtekort is de hoeveelheid vitamine B12 die je binnenkrijgt ook marginaal.

Het beste antwoord

Een tekort aan jodium kan ertoe leiden dat je schildklier te weinig schildklierhormoon kan maken. Er is dan sprake van een te traag werkende schildklier of hypothyreoïdie. Kenmerken hiervan zijn vermoeidheid, kouwelijkheid en vaak gewichtstoename. Een tekort aan jodium komt niet zo vaak voor, omdat diverse voedingsmiddelen zijn verrijkt met jodium. Eet je echter weinig brood en vleeswaren en gebruik je weinig keukenzout of keukenzoutvervangers, dan bestaat de mogelijkheid dat je een tekort aan jodium krijgt. Gezien je klachten lijkt me dat bij jou nog niet het geval. Wel is het verstandig om af en toe producten te eten die rijk aan jodium zijn. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan zeevis, zeewier en zeekraal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het Nederlandse Voedingscentrum raadt aan om alleen op voorschrift van een arts een jodiumsupplement te nemen. Een tekort is goed te voorkomen met gewone voeding.
In jou geval zou ik je arts eens om een bloedonderzoek vragen.