Nee, maar de twee soorten knopkruid die er zijn (namelijk harig en kaal) komen gewoon als onkruid in moestuinen en in bermen voor. Dus je kunt het wel ergens in het wild aantreffen. Met name de moestuin is een lievelingsplek voor beide soorten van deze plant, Galinsoga quadriradiata en Galinsoga ciliata.

Knopkruid komt oorspronkelijk uit Peru. Rond 1800 is het vanuit de Botanische tuin in Parijs verwilderd en met de legers van Napoleon door heel Europa verspreid. Daarom wordt het in Duitsland ook wel "Franzosenkraut" genoemd. Knopkruid kan in een seizoen drie generaties voortbrengen. Het zaait zich erg uit, maar is bij de eerste nachtvorst verdwenen. De zaden blijven zeker tien jaar kiemkrachtig. Het bloeit van mei tot oktober.

Het kruid is niet alleen "onkruid", maar ook een zeer waardevol voedingsmiddel. Het
bevat een hoog gehalte aan kalium, calcium, magnesium en ijzer. Van alle eetbare wilde planten heeft knopkruid het hoogste ijzergehalte. Verder heeft het een hoog vitamine C en betacaroteengehalte. Het vitamine C gehalte in knopkruid is 3- tot 4 maal zo hoog als in citroenen.

Beide knopkruidsoorten kunnen gebruikt worden. Om de weerstand te verhogen, en bij allerlei infectieziektes waaronder griep. De jonge bladeren en stengels (voor de bloei) kunnen gebruikt worden als spinazie, in soepen, stamp en als salade.
De zaden kunnen geoogst worden en aan kruidenolie toegevoegd. Het verse kruid kan ook in de sapcentrifuge om er een drank van te maken.
Amadea
9 jaar geleden
flyingcrow
9 jaar geleden
Goed en interessant antwoord! Wat raar die min! Van mij dus een +!
liveisgreat
9 jaar geleden
hej bedankt ik heb het staan maar ik durf het niet zomaar gebruiken omdat ik vrees dat de grond hier niet zo in orde is..
daarom zocht ik thee, dan ben ik zeker.
liveisgreat
9 jaar geleden
die min komt wellicht van één of andere alternatieve geneeskunde-hater. ik vind het zo raar dat die er altijd staan met hun vingertje. aan de andere kant heb je zelden mensen die in alternatieve geneeskunde geloven en die met de vinger wijzen naar mensen die vragen stellen over "gewone" medicatie en geneeswijzen
Dat geeft misschien wel een indicatie over de aard van mensen die open staan voor anders-denken-dan-wat-je-wordt-ingepompt.
In ieder geval : zeer leerrijk wat je schrijft. ik geloof dat kruiden daar groeien waar ze nodig zijn en ik heb inderdaad veel behoefte aan wat je noemt door een zware infectie en oververmoeidheid...
dus zou ik het ook willen drinken..... maar ik kan natuurlijk ook de stoffen op een andere manier innemen.