Kan het kwaad om groene klei te gebruiken als je medicatie neemt?

er adviseerde ons iemand om eens groene klei te gebruiken, zou een genezende werking moeten hebben, maar kan dit zonder gevaar als je als medicatie neemt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is sowieso niet gezond om klei te eten. Daar is ons maag-darm stelsel niet op ingesteld. Dus geeft onnodige belasting op ons lichaam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mobie1980, het schijnt toch ook voor inwendig gebruik te zijn: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/13551-natuurlijk-mooi-met-klei.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan alles wel in je giegel stoppen.., maar het hoeft niet goed te zijn. En voor klei kan ik geen wetenschappelijk bewijs vinden.., alleen een hoop. Persoonlijke vekoopsites
Cryofiel
9 jaar geleden
@Kruidenvrouwtje, je verwijst naar infonu.nl . Dat is een site waar bij wijze van spreken iedere idioot een verhaal op kan publiceren. Dat is dan ook precies wat er gebeurt. Een verwijzing naar infonu.nl is dus nietszeggend.
Ritsuka
9 jaar geleden
smeer je groene klein op je huid? of eet je het op? niet goed uit de vraag te halen.
En wat is precies de 'genezende' werking? wat voor reactie vind er precies plaats? en welke 'afvalstof' gaat er dan uit je lichaam?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zou de klei op de huid willen aanbrengen, had gehoord dat het ontstekingen binnen de darm zou kunnen verhelpen...
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat kan alleen als de klei stoffen afgeeft, EN als die stoffen door de huid heen zouden komen, EN als die stoffen niet door het lichaam onschadelijk worden gemaakt, EN als die stoffen ofwel het immuunsysteem zouden onderdrukken ofwel als die stoffen door de darmwand heen zouden kunnen komen EN daar bepaalde bacteriën of gifstoffen onschadelijk zouden kunnen maken. Het klinkt erg vergezocht. Het zou theoretisch kunnen, maar dan zou ik een goed onderzoek willen zien waaruit blijkt dat het ook werkelijk werkt.
Ritsuka
9 jaar geleden
wat voor ontstekingen in de darmen? heb je daar last van? hoe is dat onderzocht? Bij zoiets lijkt het mij eerder handig om naar je voeding te kijken, dat komt echt IN je darmen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ziekte van chrone...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
is (voorlopig) ongeneeslijk, je zou alles proberen om de pijn en ongemakken te doen verdwijnen
Cryofiel
9 jaar geleden
De ziekte van Crohn is inderdaad ongeneeslijk, hoewel er wel veel manieren zijn om er zo min mogelijk last van te hebben. Wat denk je - als het smeren van wat groene klei op je huid echt zou helpen, zouden alle artsen dat niet al lang aanbevelen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
weet ik, maar aangezien de behandeling niet voor iedereen het zelfde is en je soms van de pijn en het psygologisch ook heel zwaar is zou je alles proberen al helpt het maar een beetje of korte tijd.... tuurlijk is groene klei niet de oplossing maar wou gewoon weten als ik het gezegde "baad het niet, schaad het niet" kon gebruiken
Cryofiel
9 jaar geleden
Als het iets doet kan het dus ook schadelijk zijn. Als het niets doet, geldt "baat het niet, schaadt het niet". Maar ja, dan doet het niets, dus het baat niet EN het schaadt niet.
Ritsuka
9 jaar geleden
waterstofcyanide is een natuurlijke stof, die voorkomt in abrikozen en amandelpitten. Het kan wel degelijk schadelijk zijn, dodelijk zelfs, dus die regel gaat niet zomaar op.
Het probleem met veel natuurlijke middelen is dat er totaal geen controle of onderzoek op is gedaan, dus je weet niet of het werkt, en je weet niet eens of het wel de samenstelling heeft die er op de verpakking staat.
Cryofiel
9 jaar geleden
Om op dat laatste voort te gaan: het komt regelmatig (!) voor dat zogenaamd traditioneel chinese kruidenmiddelen ook pijpbloem bevatten. Puur natuur, dat wel. Helaas ook zwaar giftig en zelfs (nier)kankerverwekkend. In België zijn enkele jaren geleden meerdere mensen gestorven aan acute vergiftiging; anderen zullen sterven aan nierkanker. En een aantal "mag" nu levenslang twee keer per week naar het ziekenhuis voor een nierdialyse. Hoeveel slachtoffers dergelijke puur natuur kruidenmiddeltjes in totaal veroorzaken is niet bekend, omdat niet alle verontreinigde partijen kunnen worden onderschept. Zeker wanneer de producent de samenstelling regelmatig verandert zonder daar iets van te melden.

Het beste antwoord

Groene Klei onttrekt in theorie "gifstoffen" aan je lichaam. Het kan geen "kwaad" als je medicatie neemt, maar mogelijk kan de werking van de medicatie verminderen. Ik zou het voor alle zekerheid eens aan de dokter vragen, zeker als je zeer essentiële medicatie moet nemen (bv. tegen hoge bloeddruk).

Toegevoegd na 44 minuten:
http://www.e-gezondheid.be/klei-als-gezondheidsmiddeltje-voordelen-en-voorzorgsmaatregelen/2/actueel/335#paragraphe3
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
wat voor gifstof, wat is de naam ervan en wat doet het in je lichaam?
liveisgreat
9 jaar geleden
bedankt voor je reactie, maar je stelt altijd dezelfde vragen Ritsuka. Ik weet dat je het goed bedoelt, maar ik ben ook geen dokter noch wetenschapper, Ik ga er enkel van uit dat de vraagsteller omwille van deze eigenschap aangeraden werd Groene Klei te nemen. Dus ik beantwoordde enkel de vraag, en gaf geen waardeoordeel over het al dan niet werkzaam zijn van klei. dat leidt immers tot oneindige discussies waar de vraagsteller in wezen niet veel mee is. De vraag was immers niet of Groene Klei zuiverend werkt.
Voor de rest verwijs ik je graag door naar je eigen huisarts, die hier meer over zal kunnen vertellen dan ik. ..
Ritsuka
9 jaar geleden
ik heb gewoon interesse in de werking van dit middel. dan kan ik de onderzoeken erbij zoeken.
Ik wil graag weten wat ik in mijn lijf stop, dat er word beweerd dat er 'gifstoffen' worden verwijderd is een nietszeggende term zonder onderbouwing.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik probeer altijd een wetenschappelijke onderbouwing bij mijn antwoorden te plaatsen, of in elk geval een verwijzing zodat vraagsteller zelf onderzoek kan doen.
liveisgreat
9 jaar geleden
wetenschap is één mogelijkheid tot onderbouwing, maar er zijn er nog. ik geloof ook in wetenschap hoor, maar sta ook open voor andere onderbouwingen.
het gaat er gewoon om dat er hier niet gevraagd werd "is groene klei zuiverend?". Dan zou je zeker een punt hebben. Maar wel of groene klei kan genomen worden met geneesmiddelen. Mijn dokter waarschuwt ervoor, omdat het stoffen aan je lichaam onttrekt en de opname van bep. stoffen verhindert. En op die manier kan interfereren met geneesmiddelen bv., maar ook met voedingssupplementen. Zie ook mijn bron.
Ik geloof helemaal dat er bepaalde "oude" middelen goed zijn voor een mens, ook al is de wetenschap niet bij machte dit te "bewijzen". Maar soms wil ik ook wel bewijzen. Plus zijn bepaalde middelen helemaal niet zo gezond, ook al zijn ze zogezegd "natuurlijk". Ik herinner me dat ik tijdens mijn bevalling veel "wijnruit" moest drinken voor een vlotte bevalling (kwam uit een kruidenboek). Ik dacht "lekker natuurlijk", dus ik dronk volop en had idd een superbevalling. Maar nadien las ik dat wijnruit ronduit giftig is.... en het werd hier uit de handel genomen. Tja, wat is waar en wat is niet waar. Ik heb er niks van gehad, maar er zal ooit wel iets mee gebeurd zijn anders zou men dat niet schrijven.
Ik denk ook dat wij veel te weinig weet hebben over hoe kruiden e;d. moeten gebruikt worden. De juiste verhoudingen, het juiste gebruik, de juiste hoeveelheden... dat zijn dingen die soms van levensbelang zijn. Kijk maar eens naar die vermageringsthee waarbij een groot aantal mensen aan de nierdyalise geraakte achteraf.
liveisgreat
9 jaar geleden
Wij denken dat we "zuiveren" omdat we "detoxen" met één of ander middel. Zelfs als dat zo zou zijn, is zuiveren m.i. helemaal niet zo gezond. Je nieren en lever zouden - als we gifstoffen verwijderen - op volle toeren moeten draaien.
Ik heb het ook nog gedaan hoor toen ik jong was, van die zuiveringskuren (met enkel volle rijst eten gedurende 10 dagen en nauwelijks water drinken, omdat zo de stoffen "via je darmen" afgevoerd zouden worden ipv via je nieren) en voelde me nadien zalig. Maar of het zo gezond was, hmmm....
Dat hele detoxgedoe is een rage. Plus ook hypocriet. men gaat lustig verder met het bespuiten van groenten/fruit, dieren hormonen toedienen, het toevoegen van additieven.... Voor "goede voeding" betaal je je blauw plus is het nog niet eens zeker of het echt wel "goed" is want er is hiervoor geen officieel label etc.. Er is nauwelijks aandacht voor het verminderen van fijn stof en CO2, maar als je rookt wordt je scheef bekeken (voor alle duidelijkheid : ik ben geen roker).
Men zou beter structureel eens iets doen aan dit leuk van de volksgezondheid ipv mensen aan te zetten tot zuiveren.