Is de ontgiftende werking van Oil-pulling (olie trekken) wetenschappelijk bewezen?

Zo ja, welke resultaten zijn er bewezen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
volgens mij niet. wat zou het dan moeten doen?
Cryofiel
10 jaar geleden
Het woord "ontgiften" is eigenlijk al een sterke aanwijzing dat het om een onbewezen, waarschijnlijk zelfs nutteloze, behandeling gaat, die met enige pech zelfs schadelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb maar even een beschrijving opgezocht:
"Oil pulling betekent het trekken en duwen van olie tussen de tanden en de hele mond. Je neemt een soeplepel olie in je mond en daarmee ga je spoelen. Je 'stuurt' de olie door je hele mond heen. Let op dat je de olie niet inslikt! Je moet de olie in je mond houden en spoelen. Dit houd je ongeveer 20 minuten vol. Spoel dus niet te wild, dan krijg je pijn aan je tong. Het is de bedoeling dat je de olie langzaam door je mond spoelt. Daarna spuug je de olie uit. Als je olie in je mond rondgaat, wordt de stofwisseling geactiveerd. Dit gebeurt alleen zolang je de olie in je mondholte beweegt. Door het activeren van de stofwisseling gaat het lichaam sneller en grondiger gifstoffen elimineren die via de slijmvliezen in het speeksel belanden. Het speeksel vermengt zich met de olie en bij het uitspugen verlaten die het lichaam. Op deze manier kun je individuele cellen, lymfeknopen en meer weefsels zoals interne organen genezen."
Ik vermoed dat het best wel goed voor je tandvlees zou kunnen zijn, maar daarvoor kun je ook gewoon goed tandenpoetsen en spoelen. De rest klinkt niet geloofwaardig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het bovenstaande is dus oil pulling. Je kunt er div. koudgeperste oliën voor gebruiken als zonnebloemolie, sesamolie of kokosolie.
Van kokosolie worden je tanden ook witter, heb ik gemerkt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Blijft het feit dat je gewoon je mond aan het spoelen bent. 1.
Spoelen met olie in plaats van water of een andere vloeistof biedt geen meerwaarde. 2.
Door olie te gebruiken loop je risico's. Zie de tekst van landsgevaer. 3.
Olie is waarschijnlijk onnodig duur, water is veel goedkoper. 4.
Twintig minuten spoelen is overdreven. Eén minuut is echt voldoende. 5.
Voor een goede mondhygiëne is evenwicht in je mondflora van groot belang. Het is tegennatuurlijk om zo lang zoveel olie in je mond te hebben. Het zou mij niet verbazen als je daarmee bepaalde nuttige bacteriën om zeep helpt (maar ik geef toe dat dit een gevoel is).

Het beste antwoord

Ik neig ertoe het eens te zijn me Cryofiel in zijn opmerking, maar ik heb desalniettemin even gezocht op PubMed, een veelgebruikte database van medische wetenschappelijk publicaties. Zie de link hieronder.
Er zijn slechts 7 hits, dus dat is te overzien; 5 daarvan zijn allemaal van dezelfde eerste auteur, dus dat toont aan dat het een "eenmanszaak" is. Verder zijn het allemaal publicaties in onbekende tijdschriften, dus de kwaliteit van de studies is vermoedelijk laag.
- De eerste hit vermeldt dat je er terugkerende longontsteking van kan krijgen als de oliën in je longen komen, dus niet zo'n goed begin;
- De tweede hit testte het effect op halitosis (stinkende adem) en vond dat het ongeveer hetzelfde doet als mondwater;
- Het derde paper adviseert dat meer publiciteit nodig is, niet zo raar aangezien het paper in een ayurvedisch tijdschrift staat;
- De vierde t/m zevende hit stellen dat het spoelen daadwerkelijk goed is voor je tanden, plaques reduceert, en tandvleesontsteking helpt voorkomen.

Kortom: spoelen is goed voor je tanden, en dat is niet zo verbazingwekkend. Je kan echter beter water gebruiken dan olie, mocht er wat van in je longen terecht komen.
Enig onderzoek naar "ontgifting" van de rest van je lichaam lijkt helemaal nooit te zijn gedaan, laat staan dat de werking bewezen zou zijn. Je kan er dus misschien een bezoek aan de tandarts mee voorkomen, maar niet aan de huisarts.
Koop dus gewoon een fles mondwater, waarschijnlijk nog wat goedkoper ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed speurwerk! Ik had mijn reactie puur gevoelsmatig gebaseerd op dat ene woordje "ontgiftend". Jouw speurwerk is een stuk doorwrochter, waardoor je met echte informatie komt, in plaats van met een gevoel zoals ik. Overigens doet het verhaal van olie in de longen me denken aan berichten van kinderen die lampolie drinken (omdat kinderen alles wat een mooi kleurtje heeft willen proeven). Een aantal van die kinderen is daardoor overleden. Niet omdat de olie giftig was, maar omdat de olie de longblaasjes doet inklappen, waardoor je stikt.