Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is de ontgiftende werking van Oil-pulling (olie trekken) wetenschappelijk bewezen?

Zo ja, welke resultaten zijn er bewezen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik neig ertoe het eens te zijn me Cryofiel in zijn opmerking, maar ik heb desalniettemin even gezocht op PubMed, een veelgebruikte database van medische wetenschappelijk publicaties. Zie de link hieronder. Er zijn slechts 7 hits, dus dat is te overzien; 5 daarvan zijn allemaal van dezelfde eerste auteur, dus dat toont aan dat het een "eenmanszaak" is. Verder zijn het allemaal publicaties in onbekende tijdschriften, dus de kwaliteit van de studies is vermoedelijk laag. - De eerste hit vermeldt dat je er terugkerende longontsteking van kan krijgen als de oliën in je longen komen, dus niet zo'n goed begin; - De tweede hit testte het effect op halitosis (stinkende adem) en vond dat het ongeveer hetzelfde doet als mondwater; - Het derde paper adviseert dat meer publiciteit nodig is, niet zo raar aangezien het paper in een ayurvedisch tijdschrift staat; - De vierde t/m zevende hit stellen dat het spoelen daadwerkelijk goed is voor je tanden, plaques reduceert, en tandvleesontsteking helpt voorkomen. Kortom: spoelen is goed voor je tanden, en dat is niet zo verbazingwekkend. Je kan echter beter water gebruiken dan olie, mocht er wat van in je longen terecht komen. Enig onderzoek naar "ontgifting" van de rest van je lichaam lijkt helemaal nooit te zijn gedaan, laat staan dat de werking bewezen zou zijn. Je kan er dus misschien een bezoek aan de tandarts mee voorkomen, maar niet aan de huisarts. Koop dus gewoon een fles mondwater, waarschijnlijk nog wat goedkoper ook.

Bronnen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=o...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100