Een diepe veneuze trombose is een bloedklonter in een dieper gelegen grote ader. De klonter ontstaat vooral in de kuit, het dijbeen of het bekken.
Uitzonderlijk komt hij ook voor in een ader van de arm, schouder of borstkas.

Hoe kun je een diepe veneuze trombose voorkomen?
Met enkele eenvoudige maatregelen ken je het risico op een trombose verkleinen. Draag tijdens de reis comfortabele, loszittende kledij en losse schoenen.
Onderbreek regelmatig een autorit om te bewegen.
Zorg in een vliegtuig voor voldoende beweging. Wandel af en toe door de gang en doe minstens elk halfuur enkele beenoefeningen. Je kan bijvoorbeeld je enkels strekken en buigen of er cirkels mee draaien. Hou daarom de ruimte vrij onder de stoel voor jou.
Raadpleeg vooraf je arts indien je tot een risicogroep behoort. Meestal zal het dragen van steunkousen volstaan. Maar soms zal je arts je een antistollingsmiddel inspuiten.

Neem nooit op eigen houtje bloedverdunners of andere medicatie om een trombose te voorkomen. Je loopt immers risico op maagklachten, maagzweren, bloedverlies uit maag of darmen en overgevoeligheid.