Is er een zorgverzekeraar die homeopathie als geneeswijze niet erkent en dus niet verzekert?

Ik vraag dit voor iemand die wel wil overstappen naar zo'n verzekering, omdat hij homeopathie kwakzalverij vindt en er niet aan mee wil werken (door middel van het betalen van de zorgpremie).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die man heeft gelijk. Homeopathie is duur water, en ik betaal daar ook niet voor.

Het beste antwoord

Homeopathie zit niet in het basispakket, dus als je een in deze zin 'schone' polis wilt, kun je bij elke zorgverzekeraar terecht.

Als je echter een aanvullende verzekering wilt, zal het lastiger worden er een te vinden die totaal geen homeopathie vergoedt. Je beste kans zijn dan de lagere aanvullende pakketten, die vergoeden niet allemaal ook alternatieve geneeswijzen. Wil je wél een hoge aanvullende verzekering voor bijvoorbeeld fysiotherapie of buitenlanddekking maar absoluut geen alternatieve geneeswijzen, dan is in elk geval FBTO een mogelijkheid. Deze werkt in de aanvullende verzekering met modules, waarbij je kunt kiezen voor bijvoorbeeld de module therapieën die dan o.a. fysiotherapie, dietetiek, ADHD-medicatie (boven GVS-limietsprijs voor concerta) en eerstelijns psychologie vergoedt, maar geen andere zaken die normaal gesproken in een aanvullend pakket zitten. Daar kun je dus vrij selectief kiezen wat voor type aanvullend pakket je wilt, en zolang je dan niet de module "alternatief" kiest, zit je wat dit betreft goed.

Er zullen misschien nog wel meer verzekeraars zijn waar je ook een wat hoger pakket kunt krijgen zonder dat daar alternatieve geneeswijzen inzitten, maar ik vrees dat er weinig verzekeraars zijn die echt principiëel zijn hierin. Ze stoppen in het pakket de dingen waar vraag naar is, omdat dat verkoopt. En één van de dingen die mensen blijkbaar graag vergoed willen zien in een aanvullend pakket, zijn alternatieve geneeswijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Geen enkele zorgverzekeraar vergoedt homeopathie (of acupunctuur). Want dat zit niet in het basispakket.

Maar wel alle zorgverzekeraars vergoeden homeopathie als je je aanvullend verzekert. In principe komt het hier op neer, dat hoe meer je betaalt voor je aanvullende verzekering, hoe meer alternatieve geneeswijzen vergoed worden, en hoe hoger het maximum te declareren bedrag per jaar is.

Op deze site:
http://www.klassiekehomeopathie.nl/tarieven-vergoedingen
kun je een PDF downloaden, met alle aanvullende verzekeringen. Dit is de directe link:
http://www.klassiekehomeopathie.nl/docs/Vergoedingen%20overzicht%202011.pdf

Als je de PDF vergelijkt met deze lijst:
http://www.independer.nl/zorgverzekering/fi/intro.aspx
dan zie je al snel dat alle (45?) zorgverzekeraars zijn vermeld.

De conclusie moet dan ook zijn, dat er geen "principiele" zorgverzekeraars zijn, die geen zorg vergoeden, waar ze zelf niks in zien. Ik heb geen idee of er ook zorgverzekeraars zijn die "behandelingen" van paragnosten of astrologen vergoeden, maar als dat zo is, zal dat vanuit commercieel oogpunt geen probleem zijn. De (aanvullende) premie zal ook in dat geval voor de zorgverzekeraar kostendekkend of winstgevend moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dan bij elke zorgverzekering terecht. Je neemt (zoals mijn voorgangers al zeggen) een goedkoper aanvullend pakket. Alleen dan moet je er rekening mee houden dat de rest ook minder is (aan vergoedingen)

Ga eens kijken bij FBTO. Je kunt dan zelf bepalen wat je in je pakket wil hebben. Geen idee of dit allemaal werkt hoor. Ik vond het nogal prijzig.