wat is het grote verschil tussen triggerpoint massage en dry needling?

ik zag dat triggerpointmassage niet vergoed word en dry needling wel, terwijl het beide behandelingen zijn aan je knoopjes.heeft iemand ervaring met deze behandelingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Ik heb ervaring met triggerpoint therapie. Er zijn wel aanvullende verzekeringen die dit vergoeden, maar daar heb je nu niks aan. Bij triggerpoint therapie worden de knoopjes behandeld door massage. Ook kun je bij jezelf triggerpoint massage toepassen. Op onderstaande link kun je daarover lezen. Ik heb het boek en het helpt mij wel. Rugspieren kun je bijvoorbeeld prima masseren met behulp van een (tennis)bal tussen jou rug en de muur. Bij dry needling steken ze een naald in de aangedane spier. Ik ken wel iemand die een dry needling behandeling heeft ondergedaan, en meteen na de eerste behandeling nagenoeg af was van haar klachten. Ik weet natuurlijk niet of dat in alle gevallen dan zo is. Op onderstaande link kun je er meer over lezen. In jouw geval zou ik denk ik naar een fysiotherapeut gaan die ook dry needling doet. Op http://www.dryneedling.nl/pages/fysiotherapeuten.php kun je kijken welke fysiotherapeuten in jouw plaats ook aan dry needling doen. Maar daar was je misschien al achter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gebruik indd wel vaak een balletje maar dan nog kom je niet overal, zelf toepassen gaat niet op je nek en schouder tenminste bij mij gaat het niet kom er niet bij met mijn arm.
ik denk dat triggerpointmassage gewoon een mildere vorm is dan gelijk je spieren prikkelen met een naald.

Andere antwoorden (1)

Dry-needling ken ik niet, maar triggerpoint massage heeft mij goed geholpen. Ik ben daar niet voor naar een fysiotherapeut geweest, maar heb het in eerste instantie met informatie van internet uitgevogeld hoe ik het moest doen. Later nog wel het boek gekocht met aanvullende tips. Het is heel goed te doen: je zoekt de spierknopen op: daar waar het echt pijn doet. En masseert die met stevige langzame streken. Je kunt er je knokkels, of een bal, of een stok voor gebruiken, of zelfs je knie. Per knoop ca. 3 x een massagebeweging maken, en dat minimaal 6x per dag. Dat betekent uberhaupt dat je hiervoor geen fysiotherapeut voor nodig hebt, hooguit om de massage een keer goed aan je uit te leggen. De noodzakelijke dagelijkse herhalingen zul je toch zelf moeten uitvoeren. De fysiotherapeut heeft soms wel hulpmiddelen die je van hem kunt lenen en/of kopen.
Veel succes!