Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik krijg te veel lucht binnen hoe verminder ik dit?

Ik ben er achter gekomen dat ik veel lucht binnen krijg al ik slik en als ik drink ook veel lucht en ik krijg vaak de hik en een soort geknor van lucht in m'n keel wat kan ik hier aan doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Rustiger drinken

Buikademhaling Ga op de rug liggen met hoofd en knieën ondersteund door kussens en begin de oefening met langzaam en zachtjes in en uit te ademen in een ritmisch patroon. Probeer u zoveel mogelijk te ontspannen. Plaats dan de vingertoppen van één hand op de buik, net onder de rand van de borstkas, midden op de borst. Als u nu langzaam inademt, moet u voelen hoe het middenrif uw hand oplicht. Oefen om uw buik tegen uw hand te drukken terwijl de longen zich vullen met lucht. Zorg dat de borstkas onbeweeglijk blijft terwijl u dit doet. Probeer dit terwijl u door de neus inademt en langzaam tot drie telt. Adem dan uit terwijl u langzaam tot zes telt. ademshalingtechnieken Oefen de buikademhaling op uw rug totdat u tien tot vijftien keer achter elkaar kunt in- en uitademen zonder moe te worden. Oefen de buikademhouding dan terwijl u op uw linker zijde ligt, en dan op de rechter. Ga verder met oefenen terwijl u rechtop in een stoel zit, terwijl u rechtop staat, loopt, en tenslotte de trap oploopt. Ademen met bijna gesloten mond Probeer de buikademhalingsoefeningen met uw mond bijna gesloten. Dat wil zeggen diep in- en uitademen met uw lippen getuit, (de luchtstroom moet een ’sssss-geluid’ maken). Doe deze oefening telkens tienmaal achter elkaar.

Bronnen:
http://www.menselijk-lichaam.com/ademhalin...

Niet praten tijdens eten of drinken, niet door een rietje drinken, en proberen je ademhaling niet 'vast' te zetten. Verder niet te snel eten, bij gehaast eten ga je eerder lucht inslikken. Ook als je drinkt en je het drinken langer in je mond houdt, slik je ook sneller lucht in. Ja, en dit lijkt heel flauw, maar daarnaast moet je proberen erop te letten dat je minder lucht inslikt. Na en tijdje heb je steeds beter door wanneer je lucht slikt, en zul je dat beter kunnen controleren. Als dat allemaal niet helpt, kan een logopedist of eventueel een ademhalingstherapeut je helpen om dit probleem aan te pakken. Je huisarts kan je verwijzen.