Welke meridiaan loopt er vanaf je binnenhoek wenkbrauw?

Ik heb hoofdpijn precies op dat punt. Een scherpe pijn. En als ik erop druk wordt t heftiger. Met welk orgaan heeft dat te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met je wenkbrauw ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met 'met je wenkbrauw'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft te maken met je wenkbrauw, dat je wenkbrauw pijn doet... En meridianen, dat is toch iets met aardrijkskunde?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meridianen in de alt. geneesk. heeft echt niets met aardrijkskunde te maken .
Cryofiel
11 jaar geleden
Meridianen in de alternatieve wereld hebben zelfs niets met wat dan ook te maken. Ze staan geheel los van de werkelijkheid. Pure theorie zonder praktijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb ik dus niks aan, dit soort opmerkingen. Als je er niet in gelooft, prima! Maar ik heb geen boodschap aan wat jij gelooft of niet....
Cryofiel
11 jaar geleden
Iedereen is vrij om te geloven wat hij of zij wil. Maar naast het geloof is er ook een werkelijkheid. Ik vind het belangrijk dat we proberen die werkelijkheid te ontdekken. Dat geeft inzicht in de natuur en in onszelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast het plaatje dat ik heb geplaatst, heb ik er inmiddels ook verschillende gevonden waarop de meridianen weer heel andere namen / betekenissen hebben. Je moet dus wel eerst kiezen wat of welke je gelooft.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat komt er inderdaad ook nog bij. Veel westerse meridiaan-gelovers doen natuurlijk heel graag alsof ze gebruik maken van "duizenden jaren oude Chinese wijsheid". Ze "vergeten" er eerlijk bij te zeggen dat de Chinezen weliswaar duizenden jaren geleden de meridianen bedachten, maar dat wij die Chinese meridianen NIET gebruiken. Zo rond de jaren 1880 tot 1900 (ik weet het niet precies, maar dat maakt niet uit) werd in het westen een geheel eigen variant bedacht, met geheel nieuwe meridianen die op andere plekken liepen en die geheel nieuwe betekenissen hadden. Ze "vergeten" er ook bij te vertellen dat de Chinezen hun meridianen alleen maar bedachten omdat het in veel gevallen voor medici verboden was om direct in of op het lichaam te werken. Ze moesten letterlijk afstand houden. De meridianen zijn alleen maar bedacht om ondanks die beperking toch te kunnen doen alsof je iemand behandelde, zonder direct toe te geven dat je eigenlijk met een vorm van psychotherapie bezig was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Marjorie ; "dat soort opmerkingen" heb je juist wel iets aan, als je je 'geloof' in iets wat gewoon nergens op trekt wilt vervangen door kennis die hout snijdt, en je niet het verkeerde, gezonde lichaamsdeel wilt behandelen maar gewoon ECHT luisteren naar je lichaam, en niet naar een stelletje kwakzalvers. Maar als cranberrysap drinken en een warme wollen onderbroek dragen bij jou werkt bij migraine of voorhoofdholteontsteking, hoef je dat natuurlijk niet te laten. Bij klachten aan het hoofd is er iets mis met het hoofd, bij klachten in de onderbuik is er iets mis in de onderbuik. De enige uitzondering die ik ken is de (uitstralende) pijn in arm of been bij een hartaanval of hernia.

Antwoorden (1)

Scherpe, stekende pijn (alsof er een spijker in gedrukt of in geboord wordt) achter en rondom het oog en met name de wenkbrauw wijst in de regel op migraine, een vorm van hoofdpijn die zijn oorsprong vermoedelijk vindt in de bloedvaten rondom de hersenen.
Als normale pijnstillers geen verlichting geven (en dat is helaas nogal eens het geval) kun je het best contact opnemen met de huisarts voor speciale medicijnen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Soms kan er ook 'gewoon' sprake izjn van bijvoorbeeld een ontstoken voorhoofdsholte (verkoudheid) en ook dat kan enorme pijnklachten geven.

Ook lopen er door dat gebied zenuwen die onder invloed van hevige kou nog wel eens pijnlijk kunnen opspelen, en hoor je deze klacht ook wel eens van mensen die er tijdens het landen van een vliegtuig last van hebben. Dat heeft dan vermoedelijk weer met die gevoelige holtes te maken.

Toegevoegd na 5 minuten:
En okee, vooruit dan :
Door je wenkbrauw loopt je blaasmeridiaan. Maar ik zou me toch in eerste instantie op de hoofdpijn richten als je daar verder geen klachten hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
+ voor dit antwoord.