Hoe behandel je opgedroogde lippen?

Ik heb in de winter vaak last van opgedroogde lippen (rondom mijn lippen eigenlijk). Hoe kan ik dit het best behandelen? Ik ben een jongen en wil niet met lipbalsem/vaseline op school of buiten rondlopen, wel doe ik dit thuis op, maar het helpt niet echt, het zorgt er eigenlijk alleen maar voor dat ik niet ga likken.

Wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (5)

Voorkom het likken van je gesprongen of droge lippen
Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar een belangrijke oorzaak van droge en gesprongen lippen is het likken ervan. Het vocht in je speeksel verdampt namelijk binnen een mum van tijd, maar de bacteriën en enzymen in je speeksel blijven op je lippen achter.
Gebruik lippenbalsem op je lippen
Lippenbalsem zorgt ervoor dat je lippen vochtiger worden en vocht gemakkelijker kunnen vasthouden.
Zorg voor een vochtige lucht in huis
Een lage luchtvochtigheid is een belangrijke oorzaak van droge en gesprongen lippen. Als je veel binnen zit, bestaat dan ook de kans dat je lippen schraal, branderig en zeer worden. Als je lippen vooral droog zijn in de ochtend, dan is het aan te raden om een luchtbevochtiger in je slaapkamer te zetten.
Drink voldoende gedurende de dag
Hoewel je misschien niet zo snel zou denken dat je met koud winterweer uit kunt drogen, is niets minder waar.
Vermijd alcohol en cafeïne
Alcohol en cafeïne hebben een licht uitdrogende werking op je huid.
11 jaar geleden
Je kan misschien Blistex gebruiken, dat is een klein tubetje die je gewoon bij de drogist kan kopen. Als je het opdoet zie je er niks van, het brand even maar je lippen worden als je het vaker gebruikt minder droog. Ik weet niet of je, je er voor schaamt als je het opdoet of dat je het op je lippen ziet zitten, maar als je,je schaamt voor dat eerste kan je er niet veel aan doen behalve geduld hebben tot het over gaat en vooral niet aan je lippen likken. Meestal heb je droge lippen doordat je verkouden bent en door je mond ademt, dus probeer ook zo goed mogelijk door je neus te ademen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste is om geen lipproduct is stick-vorm te gebruiken, omdat dit teveel water bevat en daardoor drogen je lippen extra uit. Wat je wel kan doen is zo'n spulletje uit een tube of een blikje. Als je het 'savonds lekker dik aanbrengt en ermee gaat slapen, wordt de boel 'snachts hersteld en heb je er overdag minder last van. Werkt dat niet, dan zul je het toch ook echt overdag moeten gaan gebruiken. Doe het anders op vóór je naar school gaat en na de pauze nog een keer. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het kruitvat, apothekers, De Tuinen etc. verkopen ze goudsbloemzalf. die is super tegen opgedroogde lippen, vooral de gele (vette) vorm.
Ook een lipbalsam met zincoxyde helpt, maar is natuurlijk minder gezond en natuurlijk dan goudsbloem.
Verder : vooral nooit aan je lippen likken overdag dat verergert de kwaal nog, en is zelfs vaak de oorzaak. voldoende water drinken, maken dat de lucht in je kamer vochtig genoeg is (bv. door verdampers op de radiator).
Natuurlijk is het altijd het beste om ook buiten je lippen wat vettig te houden, maar ik begrijp dat je dat niet leuk vindt. Wat je kan proberen voor buiten is een dun laagje witte goudsbloemzalf, die dringt dieper in dan de gele en geeft toch een beetje bescherming.
Maar voor 's nachts is de vette gele zal veel beter.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je misschien een linkje naar die gele goudsbloemzalf? Ik kan er weinig over vinden op het internet.
liveisgreat
11 jaar geleden
je kan er eens naar vragen bij de apotheker. het zit meestal in een potje.
hierbij een linkje ter inspiratie http://www.gekruid.be/goudsbloemzalf.html
liveisgreat
11 jaar geleden
wilde nog zeggen : in Natuurwinkels hebben ze het ook. het is super aan te bevelen, ik heb er al wonderen mee gedaan.:)
Ik heb me ooit laten vertellen dat droge lippen in de koudere dagen komt doordat de dunne huid met onderliggende adertjes, bij kou de adertjes doet inkrimpen om zo de warmte beter in het lichaam te houden.....daardoor wordt de huid minder goed doorbloed en gevoed, waardoor de kwetsbare huid van je lippen uitdroogt.

Je kunt met een hele zachte tandenborstel je lippen poetsen (scrubben) waardoor je de velletjes kwijt raakt, maar belangrijker de doorbloeding stimuleert. Thuis kun je hierna wat vettigs op de lippen doen, bv vaseline, maar buiten de deur moet je regelmatig even flink over je lippen wrijven zodat de doorbloeding op pijl blijft. Dit werkt echt!, ik heb deze tip van een tandarts gekregen.

succes