Elk middel is potentieel gevaarlijk - zeker als je niet weet hoe je het moet gebruiken, wanneer/waarvoor je het moet gebruiken, en hoeveel ervan je moet gebruiken.

In principe zijn Chinese kruiden niet meer of minder gevaarlijk dan Europese of Afrikaanse kruiden. In de praktijk blijkt echter dat de kwaliteitscontrole van Chinese kruiden vaak onder de maat is.

Zo blijkt er nog steeds met enige regelmaat pijpbloem (aristolochia) voor te komen in mengsels van Chinese kruiden. Pijpbloem is verboden vanwege de kankerverwekkendheid en de mogelijk fatale nierschade die het kan veroorzaken.

Dit is zomaar een voorbeeld. Als jij jouw Chinese kruiden niet bij een goed gecontroleerde leverancier koopt, loop je zomaar de kans dat je ook dit soort giftige kruiden krijgt. Het kan zelfs zo zijn dat je de ene maand een gifvrij kruidenmengsel koopt, terwijl je de volgende maand ineens wel een zwaar gif geleverd krijgt, ook als je denkt dat je precies hetzelfde mengsel bestelt.

Zorg dus in ieder geval dat je bij een grotere, goed gecontroleerde leverancier koopt.

Daarnaast geldt natuurlijk altijd wat ik in het begin al schreef: let op de dosis, de manier van gebruiken, en de klacht waartegen je het wilt inzetten.

Kruiden kunnen heel krachtig zijn - ga er dus niet mee spelen!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik krijg ze bij mijnacupunctuur sessie. Zij zijn aangesloten bij vier verenigingen. Ik googlede om te lezen of er een manier was om die ontzettend smerige drap naar binnen te werken en las dat het ook gevaarlijk kan zijn. En de angsthaas die ik dan ben, is dan gelijk neit meer gerust gesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je er zelf ervaring mee?
Cryofiel
11 jaar geleden
Tja, dan is het heel moeilijk om te beoordelen of je wel of geen gevaar loopt. Ik denk dat het in dit geval wel mee zal vallen. Maar veel hangt af van de sterkte van de kruiden die je meekrijgt. Ik weet niet hoe jouw voorschrift eruitziet - maar als dat bijvoorbeeld is "één theelepel na het ontwaken", dan moet je er maar van uitgaan dat zij jou elke keer kruiden van dezelfde sterkte (dezelfde concentratie) leveren. Verder zal heel veel afhangen van hun leverancier. Als die leverancier kruiden inkoopt die uiteindelijk afkomstig zijn van lokale Chinese kruidenplukkers, dan kan de samenstelling (*welke* kruiden zitten er in het mengsel) van keer te keer flink variëren. Ook is dat de manier waarop de meeste pijpbloem (aristolochia) in kruidenmengsels terechtkomt, met alle schade van dien. Je moet er dus op vertrouwen dat de kruidenleverancier gecertificeerd en gecontroleerd is, en zelf ook controles doet. Of je in jouw specifieke geval dat vertrouwen kunt hebben, kan ik niet beoordelen.
Heel veel soorten kruiden, zijn licht tot sterk giftig, waarvan sommige zeer giftig.
Gek genoeg zijn juist die giftige stoffen geneeskrachtig en kunnen het lichaam aanzetten tot zelfgenezing.
Maar als je dit soort dingen, niet eens weet, hoe weet je dan wat je moet gebruiken, hoe veel en hoe vaak.
Dus zonder enige kennis en nooit aan beginnen, wel kan je uitzoeken, welke chinese kruiden , je zonder risico kan gebruiken, want die zijn er natuurlijk ook.
Neem je b.v. gember, dan zal je niets overkomen.
Ook kan het gebruik van kruiden invloed hebben op het gebruik van reguliere geneesmiddelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik krijg ze bij mijnacupunctuur sessie. Zij zijn aangesloten bij vier verenigingen. Ik googlede om te lezen of er een manier was om die ontzettend smerige drap naar binnen te werken en las dat het ook gevaarlijk kan zijn. En de angsthaas die ik dan ben, is dan gelijk neit meer gerust gesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet je dan zoveel innemen?
Nee. Gebruiken van geneeskrachtige kruiden heeft echter een besef nodig. Dat besef betreft kennis van hetgeen het kruid met het lichaam en de geest doet. Maar ook de combinatie van verschillende kruiden. Kruiden kunnen namelijk elkaar versterken of verzwakken. Zelfs kunnen tezamen gebruikte kruiden een ongewenste werking hebben.

Denk hierbij maar eens aan het feit dat veel 'reguliere' geneesmiddelen gemaakt worden uit in de natuur voorkomende planten.

Belangrijk om te weten is ook dat bepaalde kruiden in combinatie met reguliere geneesmiddelen gevaarlijk kan zijn.

Gebruik alleen kruiden als ze nodig zijn en dan alleen nog maar in overleg met iemand die hier verstand van heeft. We noemen zo iemand een fytoloog.