Staan voedingssupplementen gelijk aan homeopathische geneesmiddelen?

En dan bedoel ik dus Vitaminen/mineralen Spirulina/Q10/Selenium/Glucosamine enz enz......

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Nee, zeker niet. In de volksmond wordt wel eens alles wat "natuurlijk" is geduid als "homeopathisch", en dat verwart gewoon enorm.

Homeopathie is een alternatieve geneeswijze, waarbij men uitgaat van een bepaalde ziekteleer. Dat betekent dat men gelooft dat "gelijken genezen gelijken", dus dat een stof die bepaalde symptomen veroorzaakt, diezelfde symptomen ook kan genezen, als het in zeer sterk verdunde vorm wordt toegediend. Dat verdunnen is zo extreem dat men stoffen zo ver verdunt dat er geen enkel werkzaam molecuul van de stof meer is terug te vinden in de vloeistof (bijvoorbeeld water of alcohol) waarmee verdund wordt. Er worden wel eens vergelijkingen gemaakt als "één druppel op een heel zwembad", maar de werkelijke verdunningen binnen de homeopathie zijn nog veel, veel sterker dan dat. Het verdunnen gaat samen met een bepaalde wijze van schudden en verwerken, en homeopathen geloven dat hoe verder een stof verdunt is, hoe sterker hij werkt.

Deze hele werkwijze past men toe omdat men gelooft in het geheugen van water. Dus het feit dat er geen werkzaam molecuul meer in een homeopathisch medicijn zit, is niet zomaar een praatje van de tegenstanders, maar dit zeggen homeopathen zelf ook. Zij geloven echter dat een middel tóch werkzaam is, doordat het water waarmee het verdund wordt een 'geheugen' heeft, en op die manier de geneeskundige werking over zal brengen.

Dat is dus totáál niet te vergelijken met het gebruik van een kruidenmiddel zoals valeriaan, of met vitamines of voedingssupplementen. En het is juist ook doordat in de volksmond alles wat natuurlijk is direct als "homeopathisch" bestempeld wordt, dat er nog zoveel mensen waarde hechten aan homeopathie. Sommige natuurlijke middelen werken namelijk best goed, en als iemand denkt dat een middel als goudsbloemzalf - dat werkzaam kan zijn tegen littekens - homeopathisch is en merkt dat het middel inderdaad littekens doet vervagen, zal die persoon dus denken dat "sommige homeopatische middelen best goed werken", en een volgende keer misschien wel pakken naar een zoveel-miljoen-keer verdund middel, in de verwachting dat dat óók zal werken. En omdat een positieve verwachting één van de beste voorspellers is voor een goede werkzaamheid van het middel (suggestie is een kracht iets!) blijft het geloof in homeopathie daardoor in stand.

Toegevoegd na 20 minuten:
...krachtIG iets, bedoelde ik bij die laatste zin. En ik zag nog ergens een typo, maar daar moet ik dan maar mee leven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Uit-ste-kend antwoord! Dikke plus!

Andere antwoorden (5)

Nee : een supplement is een aanvulling, géén geneesmiddel.
Als je denkt, dat je niet volwaardige voeding eet, en dus vitamines of mineralen te kort komt, kan je door supplementen slikken een aanvulling op je voeding nemen.

Homeopatische geneesmiddelen werken oop een andere manier dan 'gewone' geneesmiddelen : 'gewone' doen aan symptoombestrijding, maw. gaan een aandoening/ziekte te lijf, terwijl homeopatische geneesmiddelen je lichaam activeren zélf de aandoening/ziekte te lijf te gaan door anti-stoffen aan te maken. Je weerstand tegen een bepaalde aandoening/ziekte wordt dus groter door het gebruik van homeopatische geneesmiddelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een valse tegenstelling en negatieve voorstelling van zaken voor wat betreft de reguliere geneeskunde. Als je pijnstillers neemt tegen de pijn van een blaasontsteking, doe je aan symptoombestrijding. Als je antibiotica neemt, los je het probleem op. Het is echt niet zo dat gewone medicijnen per definitie alleen aan symptoombestrijding doen. Dat nog los van het feit dat er soms niets mis is met een potje flinke symptoombestrijding, zéker wanneer je te maken hebt met een aandoening die niet te genezen is. Ook je stelling dat homeopathische geneesmiddelen je lichaam helpen om antistoffen aan te maken, klopt niet. In de eerste plaats doet homeopathie niets wat een placebo niet ook doet, maar daar zal ik je geen - voor geven, omdat ik weet dat het in sommige groeperingen gangbaar is om te geloven in de werking van homeopathische geneesmiddelen. Maar dat verhaal over antistoffen klopt gewoon echt niet: antistoffen maak je uitsluitend aan tegen lichaamsvreemde stoffen, en behoudens vaccinatie is er geen enkel geneesmiddel (regulier óf homeopathisch) dat het lichaam antistoffen doet aanmaken. Homeopathische middelen worden werkelijk overál voor ingezet, zelfs voor symptomen als lamlendigheid, vermoeidheid of angst. En er is echt niemand die gelooft (ook een klassiek homeopaat niet) dat een bepaald voorgeschreven geneesmiddel ervoor zorgt dat je 'antistoffen aanmaakt tegen angst'. Dus sorry, maar ik moet echt een - geven.
Het antwoord is ja en nee.

Voedingsupplementen zijn in die zin gelijk aan homeopathie dat geen van beide werkzaam en beide volslagen overbodige onzin zijn.

Bij voldoende gevarieerde voeding heb je geen supplementen nodig. Dus gewoon goed eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt twee dingen door elkaar: homeopathie is niet werkzaam anders dan door het placebo-effect. Supplementen zijn zeker wel werkzaam, maar zijn gehypt en worden vaak gebruikt door mensen die ze niet nodig hebben. Maar het is absoluut onjuist om te stellen dat (vitamine-)supplementen niet werkzaam zouden zijn. Bij een vitaminetekort heffen ze echt het tekort op, daar is geen discussie (over lab-resultaten) over mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je dient alleen iets aan te vullen als je er een tekort aan hebt. De kans dat een gezond mens die normaal eet een tekort aan vitamine of mineralen heeft is 0,00%. Dus is slikken van supplementen vrijwel altijd, of het moet op voorschrift van een arts zijn bij ziekte of een aandoening, overbodig en doet het ook totaal niets. Je plast het simpelweg gewoon weer uit. Dus overbodig. Overigens is ook aangetoond dat een overdosis vitamine bepaald niet schadeloos is. Het kan zelfs ten kosten gaan van de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De kans dat een gezond mens die normaal eet een tekort aan vitamine of mineralen heeft is 0,00%."
Tjonge, zouden mijn internist, MDL-arts, huisarts en diëtist dan allemaal kwakzalvers zijn, en m'n bloedwaarden liegen? Je spreekt jezelf nogal tegen: je zegt dat vitamines niets doen, en daarna dat is gebleken dat een overdosis vitamines schade kan veroorzaken (wat ook juist is). Dan doet het dus wél iets, en dat is dus niet te vergelijken met homeopathie, wat geen enkele werking heeft in ons lichaam. Nogmaals: je vergelijkt een wérkzaam middel dat veel te vaak onterecht wordt gebruikt, met een middel dat geen enkele werking heeft. Dat is een scheve vergelijking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lies12, als jij een internist moet bezoeken, als jij daarnaast ook een MDL (Maag Darm Leveraandoeningen) Arts en een diëtist moet bezoeken... val je dan onder de noemer 'gezonde mensen'? Precies. Zucht! Dat iets niets doet voor gezonde mensen, dus niets bijdraagt aan de gezondheid of het welzijn van mensen, wil niet automatisch ook zeggen dat het niet schadelijk kan zijn. Homeopathie doet ook geen barst maar sommige van deze kwakzalverijen kunnen ronduit dodelijk zijn. Al was het maar omdat mensen zelf gaan lopen dokteren en niet meer met hun kwalen naar een arts gaan. Tussen 'geen werking' en 'het doet niets' ofwel het draagt niets bij aan je gezondheid of welzijn, zit een wereld van verschil.
Een ander belangrijk verschil is dat je van homeopatische middelen nooit teveel kan innemen omdat er geen werkzame stoffen inzitten en de middelen dus ook geen bijwerkingen hebben.
Voor voedingssupplementen geldt dat zeker niet. Van selenium is bv. bekend dat langdurig gebruik het risico van diabetes type 2 verhoogt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh ja, klopt - was er niet een half jaar geleden of zo een groep mensen die een overdosis homeopathische medicijnen innam? Ik geloof dat ze allemaal een flesje hadden waarvan je "officieel" enkele druppeltjes per dag mocht nemen - maximaal. En dat zij allemaal zo'n heel flesje in één keer achterover sloegen. Je kunt wel raden wat die gigantische overdosis voor effect had... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Cryo, Er was een internationale actie in verschillende steden. In Amsterdam hebben enkele tientallen mensen het ook gedaan, georganiseerd door de website 'kloptdatwel.nl', Skepsis en de vtdk. Helaas waren er die dag andere grote nieuwsfeiten dus was er nauwelijks aandacht voor in de pers.
James Randi is ook menig lezing begonnen met innemen van een heel potje homeopatische slaapmedicatie en twee uur later staat ie nog vrolijk te praten.
Reactie van de homeopaten: het enige wat de skeptici bewezen hebben is hoe veilig homeopathie wel niet is. Ja, zo lust ik er ook nog wel eentje :-) http://www.kwakzalverij.nl/1317/Homeopathische_overdosis_in_Amsterdam_een_groot_succes Heb je ooit dit heel grappige filmpje gezien? Over hoe het op de Eerste hulp eraan toe zou gaan als er alleen alternatieve geneeswijzen gebruikt worden. http://m.youtube.com/watch?v=HMGIbOGu8q0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, de homeopathische overdosis. Was wel grappig. Een andere reactie was trouwens dat "een homeopathisch geneesmiddel pas werkt als geneesmiddel wanneer het helemaal op de persoon is toegespitst en voorgeschreven door een ter zake kundig homeopathisch arts." Oftewel: OTC-medicatie werkt niet, want het middel moet op de patiënt individueel worden uitgezocht. Hetzelfde argument gebruiken ze om aan te geven dat een conventionele RCT (dus met dubbel-blind opzet) niet kan bij homeopathie. Ze onttrekken zich dus gewoon aan de wetenschappelijke methode. Dat is net zoiets als misdaden plegen en dan zeggen "maar ik erken de Nederlandse wet niet", en denken dat het dan wél mag.
Cryofiel
12 jaar geleden
Niet alleen verwerpen ze RCT en de rest van de wetenschappelijke onderzoeksmethode - ze verwerpen impliciet de totale lange leerweg die we hebben doorlopen om tot die methode te komen. Die methode is er niet voor niets, er zijn talloze goede redenen, er zijn vele lessen getrokken - die werpen ze allemaal zomaar weg, zonder zelfs te (willen) begrijpen wat ze eigenlijk weggooien. Daar komt bij dat ze ontkennen dat de wetenschappelijke methode wel degelijk kan worden toegepast op de "officiële" homeopathische aanpak. Dus inclusief individuele behandeling van elke patiënt afzonderlijk. Dat is prima te combineren met de wetenschappelijke aanpak - maar ja, gewoon negeren, zonodig hard ontkennen, gecombineerd met een grote hoeveelheid kritiekloze volgelingen, doet een hoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig gaat voor de meeste toegelaten homeopathische middelen op dat het niets doet doordat er geen of hooguit ontraceerbaar weinig werkzame stof in zitten waardoor een 'overdosis' hoogst onwaarschijnlijk is. Maar vergeet niet dat er een heel circus om het 'alternatieve' gebeuren bestaat die beslist niet ongevaarlijk is en waarbinnen de meest idiote adviezen (door)gegeven worden. Om dus te stellen dat homeopathie ongevaarlijk zou zijn gaat te ver.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Sannebree, die video ken ik inderdaad - heel grappig, en treffend ook. Overigens kan ik hem op mijn PC alleen bekijken onder de "normale" link:
http://www.youtube.com/watch?v=HMGIbOGu8q0 . Ken je 'Storm' van cabaratier Tim Minchin? Ik vind hem prachtig - en ook uitermate treffend. Beelden van Tim zelf op
http://www.youtube.com/watch?v=y1yxDWxUIM0 Ik vind zelf deze versie mooier, vanwege de animaties:
http://www.youtube.com/watch?v=HhGuXCuDb1U Voor diegenen die moeite hebben het Engels te verstaan, is er een versie waarin de tekst wordt uitgeschreven zodat je op je gemak kunt meelezen:
http://www.youtube.com/watch?v=V0W7Jbc_Vhw (Of, voor de mobiel-gebruikers, de mobiel-versies - respectievelijk:
http://m.youtube.com/watch?v=y1yxDWxUIM0
http://m.youtube.com/watch?v=HhGuXCuDb1U
http://m.youtube.com/watch?v=V0W7Jbc_Vhw )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, ha, wat een leedvermaak.
En als het wel helpt is het toeval, net als ( vaak ) bij de reguliere artsen.
Ze kennen allebeide de missers en de successen.
De groep die er niet in geloofd is veel groter dus zal die de kleine groep totaal ondersneeuwen, lijkt goeie vraag wel.
Het blijft een vermakelijke discussie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, Ed. Een voorbeeldje. Geef een bepaald middel aan een grote groep mensen, en kijk hoeveel procent zich daarna beter voelt. Regulier medicijn:
      90%   voelt zich beter
      10%   voelt zich niet beter Homeopathisch middel:
      35%   voelt zich beter
      65%   voelt zich niet beter Placebo:
      35%   voelt zich beter
      65%   voelt zich niet beter Dus inderdaad: ze kennen allebei de missers en de successen. En ja, het blijft een vermakelijke discussie.
Voedingssupplementen zijn een aanvulling op je voeding, het is geen geneesmiddel.
Eigenlijk iedereen heeft tekorten aan vitamines en mineralen, door de verminderde voedingswaarden in voeding. Gezond en gevarieerd eten is voor de meeste mensen daarom niet meer voldoende. Met voedingssupplementen kun je de tekorten aanvullen.

Zorg wel dat je goede kwaliteit supplementen neemt. Goedkoop betekent in veel gevallen dat de werkzame stoffen beperkt aanwezig zijn en je dus een hogere dosering nodig hebt. Het kan dus lonen om eerst goed vragen te stellen of op internet te zoeken.

Toegevoegd na 1 uur:
Als toevoeging op een reactie op mijn antwoord bijgevoegde resultaat van onderzoek naar de teruglopende voedingswaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, voedingssuppl. zoals vitamines en mineralen zijn een aanvulling, suppletie, op de voeding. Deze kunnen worden genomen bij een tekort of dreigend tekort aan bijv. ijzer of vitamine D. Homeopathische middelen zijn zoals gezegd geneesmiddelen en worden ingenomen bij bijv.klachten, zoals rugpijn, hoofdpijn enz. Dit kunnen natuurlijke middelen zijn maar even goed dierlijk of van mineralen. Deze worden met alcohol op een speciale manier verdund en geschud en ingenomen als tinctuur ( of korrels en tabletten)
Door deze manier wordt o.m. het eigen afweersysteem versterkt.
Veelal worden middelen die in een flesje zitten Homeopathisch genoemd wat echter feitelijk onjuist is, bijv. gewone aftreksels van bijv. kamille