Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan ik een zeezout-bodyscrub gebruiken voor mijn gezicht (acne)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Acné heeft te maken met een teveel aan talg. De huid produceert te veel en daardoor komen ontstekingen, wat eruit ziet als acné. Elk middel dat de huid op een agressieve manier scrubt/uitdroogt zal de acné juist verergeren. Als je bij de natuurwinkel jojoba olie koopt en daarmee je huid voorzichtig masseert, heeft de huid de kans zich te herstellen en te kalmeren. Je kan eventueel wat tea tree olie of lavendelolie toevoegen aan de jojoba olie. Olie gebruiken op huid die van zichzelf reeds vet is klinkt misschien als een verrassing! Jojoba olie heeft echter een speciale samenstelling die heel dicht bij de huid-eigen talg ligt. Jojoba verstopt de poriën dus niet. Het aanbrengen van olie zorgt er bij een vette huid dan ook voor dat de huid niet nog eens extra véél vet gaat produceren, maar juist minder. En dat is precies wat je wil in het geval van acné, toch? Je hoeft niet met een glimmend hoofd rond te lopen, een klein beetje jojoba olie is voldoende en het trekt snel in. Stop met het gebruik van allerhande uitdrogende middelen en gebruik een tijd lang alleen een natuurlijke cleanser en tonic van de reform winkel (Dr Hauschka bijvoorbeeld) naast wat olie of een licht lotion (van Hauschka of Annemarie Borlind) als je de olie niet ziet zitten. Scrubben is beter van niet als je erge acné hebt, omdat dit de infecties kan verspreiden. Met zeezout wordt afgeraden voor het gezicht, het is te grof. Een bodyscrub is echt alleen bedoeld voor het lichaam.

Je kunt beter een speciale gezichtscrub gebruiken die helpt tegen acne/een vette huid. Een gezichtscrub is vaak milder dan een scrub voor je lichaam. En het hoeft niet duur te zijn, er zijn al goede te koop bij bijvoorbeeld de Hema!

Dit zou ik niet doen, een body scrub is veel ruwer en bedoeld voor de huid van o.a. je armen en benen. De huid op je gezicht is veel terer, daar moet je niet zo'n grove scrub voor gebruiken, maar een speciale gezichtsscrub.

Neeeeeee! Niet doen! Geen scrub gebruiken op een acne huid! ook niet eentje voor het gezicht! Je huid is veel te kwetsbaar daarvoor, je kunt de ontstekingen erger maken als je dat doet. Ik zou je eerder een frisse facewash adviseren, die de huid terug in balans brengt. Ik lees dat je veel problemen hebt met je huid, ik denk dat het verstandig is dat je die kuur afmaakt en verder niet gaat experimenteren met veel smeerseltjes; dan weet je ook dat je er alles aan gedaan hebt tijdens de kuur...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100