Wat is de makkelijkste manier om thuis aromatherapie toe te passen?

ik ga er van uit dat ik in een natuurwinkel ofzo dan van die geur olie ga moeten kopen... maar wat dan?

ik had al dingen op internet gevonden zoals het volgende; je neemt een (liefst decoratief mooie :)) glazen fles, doet daar water en de geur olie in, dan doe je er rietjes in (10-15) en zo verspreid de geur dan. klopt dat of zijn er betere en effectievere manieren?

ik bedoel dus geuren die mijn stress kunnen verlichten, me in slaap / rust te krijgen, enzovoort...

bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Lavendel is krachtig genoeg voor kinderen rustig te krijgen maar om echt te ontspannen is ylang-ylang gewoonweg perfect,als ik bezoek krijg van iemand die overstuur is dan brand ik een theelichtje onderaan zo een aromatherapie verdamper en dan vul je dat potje met water en enkele druppels ylang-ylang en als je teveel druppels indoet dan zou je nogal sloom en moe worden ,dus gewoon zo een olieverdamper en een klein kaarsje onderaan en voor romantiek is rozenolie ideaal en ylang-ylang vind je bij de apotheek bij esoterische olie dus echte aromatherapie olie en geen namaak of synthetische parfum olie dus indien de de echte werking wil voelen ,ylang ylang kost je 10 euro per flesje v 5ml en daar doe je lang mee gezien je maar 5 druppeltjes gebruikt voor een zalige ontspannen avond geniet die lavender is voor kleine kinderen en heeft bij volwassene weinig effect .Geniet van uw aromatherapie echt es proberen want ik ben zelf onrustig en nerveus !

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik dacht dit eerst ook maar als er iemand totaal van streek of super nerveus binnenkomt en ik wil die persoon ontspannen zien wel dan steek ik kaarsjes aan en onopvallend verdamp ik die olie en na enkele minuten stilte bijna is die vriendin plots totaal ontspannen en kan ze er al mee lachen over haar ergernissen en dit is dus ons geheim wapen als er teveel negatieve energie rondhangt ,eens proberen en je zal nog versteld staan maar ga beter naar een goeie drogist of zelfs apotheek want dan ben je zeker dat je natuurlijke essentie gebruikt ,er zit veel namaak tussen namelijk en die synthetische namaak zal dus niet werken maar je hebt de echte esoterie olie nodig schrik niet van de prijs van die rozenolie voor meer info omtrent relaxatie &meditatie oefeningen etc kom eens mijn homepage bezoeken ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, er zijn betere manieren.
Het is allemaal niet wetenschappelijk bewezen, maar doe vooral waar jij je prettig bij voelt.
Met name lavendel schijnt rustgevend te werken.
Doe dus een zakje gedroogde lavendel in je kussensloop, of leg het bij je bed.

* Verstuiven: Er wordt een toestel gebruikt om de etherische olie te verstuiven in de lucht. Bij deze techniek wordt de olie niet opgewarmd. Nadeel is dat relatief weinig olie opgenomen zal worden omdat de damp zich in de ruimte verspreid.

* Verdampen: In dit geval wordt de olie opgewarmd tot ze verdampt. Meestal wordt de olie in een beetje water gedaan, waaronder bijvoorbeeld een kaars wordt geplaatst. Dit heeft hetzelfde nadeel als verstuiven.

* Inhalatiebad: Hierbij wordt een beetje etherische olie in heet water gedaan, de dampen worden boven dit bad geïnhaleerd. Hierbij wordt veel meer van de olie opgenomen dan bij verdamping of verstuiven in de ruimte.

*Kaarsen: In het kaarsvet wordt etherische olie opgenomen die bij het branden weer vrijkomt. Nadeel is dat een deel van de olie zal verbranden.

* Massage: Etherische oliën worden in kleine hoeveelheden toegevoegd aan een draagolie. Dit mengsel wordt gebruikt om te masseren. Als draagolie worden vette planten oliën gebruikt, zoals zonnebloemolie, amandelolie en jojobaolie. Nadeel is dat maar een beperkt aantal van de bestanddelen van de etherische olie door de huid kunnen worden opgenomen. Daarnaast laat de huid ook de stoffen die wel door de huid kunnen dringen (zoals l-carvon en 1,8-cineol) maar in beperkte mate door. Veel aromatherapeuten zijn echter van mening dat de etherische olie zo door de huid in het bloed wordt opgenomen.

* In bad: De olie wordt toegevoegd aan een badolie of aan een draagolie en in bad gedaan. Dit heeft hetzelfde nadeel als bij een massage, al zal door verdamping in elk geval een deel van de olie via de longen worden opgenomen.

* Oraal: Een druppeltje etherische olie op de tong of in bijvoorbeeld een capsule. Het nadeel is dat sommige oliën de slijmvliezen kunnen irriteren. Ook de sterke smaak van bepaalde etherische oliën kan hinderlijk zijn. Daarnaast zal de spijsvertering een deel van de bestanddelen van de olie onwerkzaam maken voordat het haar werk zou kunnen doen. Niet alle etherische olie wordt inwendig gebruikt, sommige zijn te giftig of te sterk irriterend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik zelf een oliehoudertje met een waxinelichtje eronder. Hier doe je bovenop wat water in en een aantal druppels olie naar keuze. Doordat het water verdampt, dampt de oliegeur mee en ruik je deze. Zowel de houder als de olie zijn verkrijgbaar bij bijvoorbeeld De Tuinen. Ook bij Xenos verkopen ze ze, maar daar vind ik de olie niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou een elektrische Chi geurverspreider kunnen kopen die kun je dan vullen met olie en geeft een rustig en sfeervolle verlichting.
Ze staan op internet en je kunt ze in een winkel waar meerdere geurartikelen worden verkocht kopen.
De moeite waard.

Toegevoegd na 6 minuten:
Body Shops en welnescenters hebben ze ook .
Enkele druppels toevoegen aan de toegestane hoeveelheid water (ongeveer 4 -6 druppels is voldoende.

Toegevoegd na 10 minuten:
Enkele voorbeelden Sandelhout YLANG YLANG en lavendel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord! maar zo'n apparaat is toch net iets te duur voor me ... heb het even gegoogled en komt op bijna 200 € , en dan heb ik nog geen olie :) ik zoek/zocht dus eerder manieren om het goedkoop te doen, bijvoorbeeld dan verdampen met zo'n waterschaaltje + kaarsje er onder.