Wat te doen tegen winter-tenen?

Ik heb helaas de winter-tenen via mijn moeder meegekregen, ik heb werkelijk geen idee wat ik hier aan kan doen..

Het doet zooooo'n verschrikkelijk veel pijn, het jeukt enorm, ze zwellen onwijs op en ik kan er amper op lopen.

Ik ben laatst met een familie-uitstapje in Antwerpen geweest voor een de kerstmarkt, nooooou, ik dacht dat ik dood ding!

Ik heb toen tegen de pijn en jeuk 2 paracetamolletjes ingenomen op de heenrit en halverwege daar heb ik er weer 2 ingenomen voor de pijn en jeuk die niet te harde is..
Dat is natuurlijk ook niet al te best natuurlijk, denk ik..

Als mijn tenen koud zijn heb ik nergens geen last van, ja alleen dat ze nog wel dik zijn, maar zodra ze opwarmen weet ik al hoelaat het is..

Heeft iemand een tip misschien? Ik heb een créme gehad van de huisarts, maar ik ben bang dat het echt niet gaat helpen, ik ga er vanavond mee beginnen..

Vroeger 'die goede ouwe tijd' kreeg mijn moeder een injectie in der linker/rechter bil met vitamine D voor winter-tenen, maar enig effect hiervan is nooit wetenschappelijk aangetoond, aldus Wikipedia..

Mijn moeder heeft er wel baat bij gehad en heeft nu amper er nog last van!

En nu zit ik zelf met de ellende..

Dus vraag ik advies aan jullie :).

ps; ik weet niet of ik het goed geplaatst hebt in de categorie..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Wintertenen voorkomen kun je proberen op de volgende manier:
Bescherm je tenen voldoende tegen de kou; draag warme kleding en schoenen
Let er op dat je schoenen niet te strak zitten, want dan kunnen juist wintertenen ontstaan
Wisselbaden (afwisselend warm en koud); stimuleert de bloedsomloop; twee tot drie minuten in een warm voetbad, daarna twee tot drie seconden in koud water, vervolgens weer in warm, enz. Herhaal dit zo'n zes tot acht keer
Massage; kan de pijn en de jeuk verlichten; ga wel voorzichtig te werk omdat de huid al erg gevoelig is
Niet krabben!; ookal heb je ontzettende jeuk
Vermijd extreme warmte; warm je voeten niet op.

Heb je het niet zo op medicijnen, probeer dan vooral eerst een homeopatisch middel.
A. Vogel heeft bijvoorbeeld het volgende tegen wintertenen: Hyperisan. Deze druppels neem je een half uur voor de maaltijd in, opgelost in water. Je gebruikt 3x daags 5 tot 10 druppels. Wanneer je het water met de druppels in je mond hebt, hou het dan heel even in je mond voordat je het doorslikt.

Een ander homeopatisch middel wat je kunt proberen is Cardiflor. Vooral de erge jeuk verdwijnt ervan.

Smeer er Abroflor van VSM op. Te koop bij de drogist

Smeer je tenen in met tijgerbalsem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.

Andere antwoorden (5)

Beste… ik denk dat een klassiek homeopaat jou kan helpen, ik weet het klinkt gek, maar een paar korreltjes kunnen je waarschijnlijk wonderen doen!

De meeste mensen kennen de homeopathie alleen van de middeltjes die je bij de drogist koopt voor een verkoudheid of zo iets, maar met de "echte" homeopathie kun je ook deze problemen oplossen.

Voor meer informatie kun je bijvoorbeeld kijken op de website van robwillemse.nl. Deze homeopaat legt heel duidelijk uit wat de klassieke homeopathie is en waarvoor het allemaal te gebruiken is.

Dit advies zou me wel een paar minnetjes op kunnen leveren, door mensen die niet echt weten wat homeopathie kan doen, maar goed ik wilde je toch adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perniosis is de Latijnse naam.

Men dient zich te realiseren dat het in de meeste gevallen om een onschuldige aandoening gaat.
Met preventieve maatregelen kan de aandoening bestreden worden. Bijvoorbeeld door het nemen van wisselbaden. De patiënt dient verder koude te vermijden en zich warm te kleden. Regelmatig en voldoende bewegen tijdens koude omstandigheden kan nuttig zijn.

De werking van lokale en systemische middelen bij perniones is niet bewezen en dus ook niet wenselijk. Vroeger werden er vaak injecties met vitamine D gegeven maar enig effect hiervan is nooit wetenschappelijk aangetoond.

Dus: toch maar smeren die creme.
En als dat niet afdoende is kun je aan de huisarts
best om die injecties vragen.

Verder:
* 's Ochtends, onder de douche, er over plassen.
* Cardiflor, homeopatisch middel.
* Bij warme en jeukende wintertenen deze insmeren met rauwe aardappel.
* Pluk een pan klimopbladeren, wassen en goed doorkoken haal de bladeren eruit afkoelen en ga er met je voeten in zitten.
* Deppen met kampferspiritus(is te koop bij de drogist). Bij erge wintervoeten enkele keren per dag deppen. Helpt heerlijk als je tenen jeuken/pijn doen.

Hier staan er nog meer.
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=gezondheid&label=Wintertenen

Toegevoegd na 2 minuten:
En verder, voor wat het waard is - en als je een dikke portemonnee hebt:
Aromatherapie.
http://www.juniperus.net/info/wintertenen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die injecties doen ze helaas niet meer..
Warme (angora)wollen sokken (géén katoen), goede warme ruime schoenen met dikke zolen, geen hoge hakken, en homeopathie. Wat hierbij ook uitstekend werkt is een hoog gedoseerd vitaminecomplex als bv de Lenkei vitaminen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een echt medicijn heb je niet voor wintertenen,het medicijn wat je moeder kreeg was dat de bloed voorziening beter ging,en daar door minder last van haar wintertenen had.Door de kou kan roodheid pijn en zeer hevige jeukende zwellingen ontstaan(zoals je al zei)dat komt door een slechte bloedvoorziening van de huid.Je zou iets (homeopatisch ) kunnen proberen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu moet je niet lachen, maar vroeger
plasten ze over hun voeten.
En echt het hielp.
Mijn moeder had er ook zo veel last van,
en inderdaad ze wreef haar voeten met
plas in,en ja, ze was er van af.