welk voedingssupplement zorgt ervoor dat de barsten in het bot van mijn tenen sneller genezen?

Ik heb stressfractuur in voet drie tenen links , twee rechts. De geneesheren willen mij in het gips leggen. De pillen om de ontsteking van het vlies rond de tenen heeft nog niet goed gewerkt...
Dus vraag ik me af ,met welk natuurlijk middel kan ik de onsteking en de barsten sneller laten genezen....ik heb het ooit in een ortho'oleculair blad gelezen ....

2.3K
Cryofiel
8 jaar geleden
Als er een middel (natuurlijk of niet) zou zijn dat de ontsteking en de barsten sneller zou genezen, zouden de artsen dat hebben voorgeschreven.
Ritsuka
8 jaar geleden
gewoon focussen op gezond eten, voldoende groente en eiwitten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijkeens op "fit met voeding" , artsen gaan uit van problemen, van buiten af of door ziektekiem, met voeding kun je van binnen uit aan de slag... Succes!
Cryofiel
8 jaar geleden
Artsen kijken naar het geheel. En ze gaan alleen uit van die dingen die werken. Puur theoretische dan wel experimentele geneeswijzen zullen ze alleen voor onderzoeksdoeleinden toepassen, niet op normale patiënten - en al helemaal niet zonder dat ze die patiënten daar toestemming voor vragen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Als een huisarts het vermoeden heeft dat voeding kan helpen, dan kan hij/zij je doorverwijzen naar iemand die er in gespecialiseerd is. Een huisarts is voor de basisdiagnose en doorverwijzing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stressfractuur in 5 tenen van verschillende voeten: Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Dan lijkt er me sowieso iets niet ok te zijn:. zware overbelasting en/of voeding. Magnesium houdt botten soepel, calcium maakt ze hard maar ook breekbaar. Beide extremen geven problemen; in jouw geval waarschijnlijk een calcium overschot/magnesium tekort. De groente en eiwitten zijn ook belangrijk, maar niet wat je echt nodig hebt in deze:
Mineralen en in vet oplosbare vitamines en dus vet zijn waarschijnlijk waar de tekorten zitten.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Jackd, wat ongelooflijk knap dat jij via het Internet een diagnose kunt stellen! Geen enkele arts durft dat aan, omdat ze weten dat ze het niet kunnen, omdat ze weten dat het onverantwoord is - en omdat ze niet weten welke essentiële patiënt-informatie nog onbekend is. Maar jij kunt iets waar artsen niet in slagen - wauw!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je je verder wilt verdiepen in orthomoleculaire geneeskunde, kun je niet veel meer of minder dan naar een orthomoleculair geneeskundige toe te gaan en hem/haar te vragen je te helpen. Zoals hierboven ook al beschreven: Met voeding kun je dingen van binnenuit repareren. In grote lijnen werkt het bij iedereen hetzelfde, maar het fine-tunen en uitzoeken wat jouw lijf nodig heeft, kan niemand via internet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben inderdaad heel goed. Maar dit is niet zo moeilijk hoor, dat zegt ook genoeg over artsen. Heel jammer dat ze niet of nauwelijks naar oorzaken kijken. Als je trouwens goed leest, dan stel ik geen diagnose. Die is er al: stressfractuur
Ik begin met een vraag. Aangezien de vraagsteller geen directe oorzaak geeft, bijvoorbeeld een hele niet normale manier van trainen blijft er qua oorzaken weinig over.
Voeding is trouwens altijd een factor in breuken die niet door zwaar trauma of veel pech ontstaan zijn.
Cryofiel
8 jaar geleden
Goh, je weet echt veel meer van deze dingen dan iemand die daar elf jaar (of langer) voor heeft gestudeerd, en die zich vervolgens continu laat bijscholen. Wauw! En dan via Internet kunnen bepalen dat voeding de oorzaak is. En meteen zeker weten dat er geen voorgeschiedenis is die van belang is. En ook nog zeker weten dat er geen ziekte in het spel is die bepaalde botten extra gevoelig maakt. Wauw, jij bent echt goed!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een ziekte is voeding nog belangrijker.
Cryofiel
8 jaar geleden
Gewoon goede, gevarieerde voeding dus. Niets bijzonders. Niets dat we niet al lang wisten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als dat zo zou zijn, zou je niet of nauwelijks ziek worden.
Cryofiel
8 jaar geleden
Nee hoor, het is een fabeltje dat voeding je tegen alles zou kunnen beschermen. Goede voeding helpt natuurlijk wel. Je immuunsysteem wordt er sterker van, je hebt meer voorraden, al je systemen functioneren beter en hebben meer marge. Maar datzelfde geldt ook voor bewegen (sporten). Ook dat versterkt het immuunsysteem, zorgt voor voorraden, en geeft reservecapaciteit. Maar als je iets bedorvens eet, of als je tegen een nieuwe griepvariant aanloopt, zullen goede voeding of veel bewegen je niet redden. De kans dat je ziek wordt is kleiner, je wordt minder ernstig ziek, en je herstelt sneller. Maar de kans dat je ziek wordt is niet nul. En je kunt nog steeds ernstig ziek worden, al eet je nog zo goed en beweeg je nog zo gezond. De kans op bijvoorbeeld leukemie wordt echt niet merkbaar beïnvloed door je voedingspatroon en/of door je beweegpatroon. Mensen die beweren dat dat wel zo is weten niet waar ze het over hebben. Je kunt ze herkennen door hun gebrek aan betrouwbare bronnen voor hun beweringen. Dat wil niet zeggen dat voeding en bewegen onbelangrijk zijn. Ze helpen wel degelijk. Je voelt je elke dag opnieuw gezonder en fitter als je goed eet en voldoende beweegt. Je wordt net wat minder vaak ziek, en als je ziek bent herstel je net wat sneller. Maar je bent niet beschermd tegen elke vorm van ziekte. Voeding en bewegen helpen zeker, maar zijn geen wondermiddelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook de ernstige ziektes zijn sterk beïnvloedbaar door voeding, dat gaat heel wat verder dan de schijf van vijf.
Te ver offtopic en niet uit te leggen in een paar zinnen. Leukemie: de oorzaak is niet eens bekend, wat er bekend is verklaard slecht een klein deel.
doralien
8 jaar geleden
Hoe voor elkaar gekregen ...eigenlijk heel simpel ...ben begonnen met linedansen en geloof het of niet de derde les had ik het zitten .... S anderendaags kon ik niet meer gaan .....
Cryofiel
8 jaar geleden
Linedance - doe je dat op platte schoenen of op hoge hakken? Als je het op hakken doet en je hebt je voeten nooit eerder op een vergelijkbare manier belast, is dat de waarschijnlijke oorzaak. Als je echter niets hebt gedaan dat heel afwijkend is, zou je eens kunnen laten controleren of je misschien een aangeboren botafwijking hebt. Details ken ik niet, maar er zijn erfelijke ziekten die al op jonge leeftijd voor broze botten zorgen. Daarnaast is het mogelijk dat je een stofwisselingsprobleem hebt, waardoor je lichaam domweg de benodigde voedingsstoffen niet binnenkrijgt om de botten stevig te maken. Dat is met een eenvoudige bloedprik na te gaan. Heb je als kind of daarna al vergelijkbare problemen gehad, of vaker dan andere kinderen een gebroken arm of been gehad? Dat zou een aanwijzing kunnen zijn voor iets in die richting. Maar zoals al eerder opgemerkt, het is natuurlijk onmogelijk om via Internet een diagnose te stellen. Ik kan hooguit een paar zoekrichtingen aandragen. Jij bent de enige die kan zeggen of er misschien iets in zit, of dat het niet van toepassing is omdat jij bijvoorbeeld als kind heel vaak uit een boom bent gestuiterd zonder dat je ooit iets brak. De enigen die echt iets kunnen vertellen over de mogelijke oorzaak zijn jijzelf, en de artsen die jou persoonlijk onderzoeken en die jou en jouw situatie kennen. Dus hoe dan ook niet via Internet. Tot slot: in de toelichting onder je vraag noem je de orthomoleculaire theorie. Het probleem met de orthomoleculairen is dat ze heel goedwillend zijn en dat ze vanuit die goedwillendheid van alles aanbevelen - maar dat het grootste gedeelte van hun beweringen onjuist is. Sommige dingen die ze zeggen zijn toevallig juist, maar dat is meer toeval dan kunde. Dat komt vooral doordat ze redeneren vanuit een theoretisch uitgangspunt. De gebruikelijke verificatiefase, waarin wordt gekeken of een bedenksel daadwerkelijk klopt of dat het helaas niet werkt, slaan ze over. Dat is dan ook de reden dat de orthomoleculaire leer niet wordt geaccepteerd door de medische gemeenschap: ze hebben simpelweg nog nooit kunnen laten zien dat hun theorieën kloppen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een voor jou niet normale beweging op nieuwe schoenen. (zoals Marleen ook zegt) Ziektes of aandoeningen vind ik dan ver gezocht, kan natuurlijk wel, maar dan hebben de geneesheren er blijkbaar weinig verstand van als ze dat missen. tipje:
Spiroflor SRL gel. Eventueel Traumeel (Traumeel werkt officieel nergens voor)
Cryofiel
8 jaar geleden
Iets dat nergens goed voor is, is nergens goed voor. Als het wel iets zou doen, zou je het niet mogen adviseren als je de persoon, diens omstandigheden en diens geschiedenis niet kent. Elke ethisch verantwoorde arts weet dat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan houd ik het op een extreem hoog placebo effect. :-) Anders voor de Spiroflor SRL gel gaan. Grappig trouwens dat je andermans adviezen zwart zit te maken terwijl je zelf de geneesheren van vraagsteller in twijfel trekt met erfelijke ziekten en stofwisselingsproblemen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Als traumeel zou werken, zou de fabrikant dat hebben laten zien. Het feit dat dit nooit is gebeurd, zegt al voldoende. Ik trek geen artsen in twijfel. Ik zeg slechts dat er meer aan de hand zou kunnen zijn dan wij weten. Omdat dat zo is, is het ethisch niet verantwoord adviezen te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een onderzoek dat tonnen kosten is niet realistisch voor een middel dat die bedragen niet opbrengt. Wij of haar artsen?
Of je zegt dat de vraagsteller informatie achterhoudt.
doralien
8 jaar geleden
Oh maar ik hou niets achter hoor van info...t is zoals ik het schrijf ...de orthopeed denkt stressfractuur en wil me in t gips...huisarts stuurt me dr vr botscan ...maar dat is nog effen wachten eer ik daar terrecht kan....Dat linedansen heb ik met een plat schoentje gedaan,ik denk niet dat het met hakken gaat ....mag ik iedereen hartelijk danken vr jullie reacties.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik ging er ook niet van uit dat je opzettelijk iets zou achterhouden. Maar het is altijd mogelijk dat er toch dingen zijn die van belang zijn, en die wij niet weten. Daarom is het zo belangrijk dat je nooit, echt he-le-maal nooit, afgaat op adviezen van een onbekende via het Internet. Goed dat je huisarts laat onderzoeken wat er eventueel verder aan de hand is. Pas als je over alle informatie beschikt, kun je een gefundeerd oordeel vellen. Jouw huisarts weet dat gelukkig, zo te zien. Ik denk dat de orthopeed goede redenen heeft om je in het gips te zetten. Als je wilt weten welke alternatieven er eventueel zijn en of die wel of niet ook in aanmerking komen, zou je dat het beste met je orthopeed kunnen overleggen. Dat is tenslotte degene die, op basis van jarenlange studie EN op basis van kennis van jouw situatie, met dit voorstel is gekomen. Hoe dan ook, onbewezen middeltjes gaan slikken is een slecht idee. In het beste geval helpt het geen zier, en als je pech hebt krijg je extra klachten omdat een overdosis van één of ander mineraal belangrijke lichaamsprocessen verstoort.
doralien
8 jaar geleden
Tja de orthopeed wil me in t gips 6 weken t 1 been en dan t ander been. Maar het gips zou eindigen daar waar de barsten in mijn tenen zitten en daar op drukken . Nu moet ik 6 keer per dag ijs leggen tegen de ontsteking, k zie niet in hoe je dat gaat doen in t gips?
De podoloog zegt me dat nooit te laten doen omdat je dr gips er wel vr zorgt dat de belasting minder is maar dat er dan minder circulatie is ...en minder circullatie zou betekenen volgens hem niet goed genezen ,met bijkomende mogelijkse problemen zoals necrose v t bot. De gekroonde hoofden staan lijnrecht tegen elkaar en ik ben er nog gene stap verder mee. Wie heeft er nu gelijk?
K vroeg aan de orthopeed ne brace ...maar dat wou hij niet ...het zou daardoor trager genezen... Tja k zit eral mee van 28 april... T word tijd dat er een echte oplossing uit de bus komt en dat de heren het eens worden
Cryofiel
8 jaar geleden
Als beide bij hetzelfde ziekenhuis werken, zou het normaal zijn dat ze met elkaar overleggen om samen de beste behandeling te bepalen. Als dat niet gebeurt, is dat een slechte zaak. Dan moet jij ertussen gaan zitten en continu tegen arts A zeggen dat arts B iets anders denkt, en daarna tegen arts B zeggen wat arts A ervan vindt. Ik weet niet hoe het in België gaat (je woont in België, toch?). In Nederland zou je in zo'n geval een second opinion kunnen vragen. Zolang je dat niet in het geniep doet maar gewoon openlijk met de arts bespreekt *dat* je dit gaat doen en *waarom* je dit gaat doen, is dat gewoon mogelijk.
doralien
8 jaar geleden
Tja ze werken niet in t zelfde ziekenhuis...en overleg ...neen hun visie is de enige juiste...Ik woon inderdaad in Belgie grens Putte....ik heb al een afspraak gemaakt vr tweede visie maar daar kan ik pas begin September terrecht...
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat is erg lastig als ze elkaar tegenspreken. Vooral als ze geen van beide de opinie van een collega willen laten meewegen. Op zulke momenten ben ik toch wel blij dat ik in Nederland woon. Hier is het in mijn ervaring veel gebruikelijker dat de artsen met elkaar overleggen, dat ze een team vormen rondom de patiënt die zij gezamenlijk behandelen. Maar daar ben jij natuurlijk niet mee geholpen. Ik probeer iets te bedenken waarmee ik je zou kunnen helpen - maar helaas valt me niets te binnen. Sorry...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt 2 voeten, dus je kan beiden visies tegelijk uitvoeren.. Het homeopathische middel buiten beschouwing houdend blijft Spiroflor SRL gel nog over.
Vraag eventueel aan de podoloog (of die ander) of er nadelen aan zitten.

Het beste antwoord

Dan denk ik in eerste instantie aan heel slecht schoeisel. (Te weinig ruimte voor de voorvoet, te hoge hakken, slechte pasvorm) Er staat verder niet bij wat je gewicht/lengte is (zowel overgewicht door overbelasting als ondergewicht door slechte voeding kunnen funest zijn voor je voeten/botten/gewrichten) maar behalve inderdaad gezond leven, voldoende rust nemen en goeie schoenen kopen, kun je weinig doen. Noch plantjes noch pilletjes gaan een lange geschiedenis van slechte keuzes voor je oplossen. Keuzes die overigens volkomen normaal en menselijk zijn hoor.

Maar van de ortomoleculaire geneeskunde is vooralsnog weinig meer dan loze claims en wat placebo-effecten gebleken. Omdat ze echter extreem hoge doses voedingssupplementen voorschrijft, kan het wel heel gevaarlijk zijn. 'Meer' is beslist niet altijd 'beter'.

Supplementen gaan je alleen maar helpen als er echt een tekort is geconstateerd. Wel kun je -bij voorkeur met behulp van een dietist- je voedingspatroon nakijken en indien nodig bijstellen op bijvoorbeeld voedingsmiddelen waarvan bekend is dat ze slecht zijn voor je botten (cola, suiker) of juist goed (zoals bepaalde vetten die mensen die "gezond" willen eten soms te makkelijk weglaten). Maar modder daar niet mee op je eigen houtje. Het zijn geen plus/min-sommetjes.

Omdat eten steeds meer een wetenschap lijkt te worden in plaats van een smakelijke en aangename noodzaak , en we ineens op scheikundig niveau precies lijken te (moeten?) willen weten wat er op ons bord ligt, zijn er nogal wat mensen die er flink garen bij spinnen met pseudowetenschappelijke rambam mensen een onnatuurlijk en niet zelden ongezond voedingspatroon aan te smeren, die als onderschat ernstig neveneffect vaak stress (angst, schuldgevoel) oplevert, waarvan bekend is dat het buitengewoon nadelig is voor de gezondheid.

Gevarieerde, goede (dus niet kant & klaar,uit een pakje of een pilletje) voeding kan je helpen je algemene weerstand en conditie te verbeteren. En meer kun je eigenlijk niet doen. De tijd zal de wonden moeten helen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Prima antwoord weer, +. Overigens kunnen botfracturen ook ontstaan door een erfelijke aandoening of door een stofwisselingsziekte. Ook daar doe je natuurlijk helemaal niets aan via voeding, maar er kan dus meer aan de hand zijn dan slecht schoeisel of overbelasting.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed zo Marleen! je lichaam moet in een algemeen goede/ tenminste redelijke conditie zijn om dit zelf op te lossen.