In welke eten of drinken zit vitamine D ?

Mijn schoonmoeder heeft vitamine D te kort.
Ze krijgt daar pillen voor maar ik heb het niet zo op pillen slikken.
Ze slikt al genoeg pillen per dag.
Ik kan er niet echt veel over vinden op Google ik zie alleen staan vette vis heeft vitamine D.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.6K

Het beste antwoord

Uit onder andere welke voeding halen wij vitamine D.
margarine/halvarine
bak- en braadproducten waaraan vitamine D is toegevoegd
ongezouten boter
volle melk
paling
makreel
zalmmoot
rundertartaar
varkensfilet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Misschien kun je in plaats van pillen oplostabletten kunnen nemen, van die tabletten die je oplost in water en dan opdrinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volvet producten. Dus volle melk, roomboter, vette vis enz. En zonlicht zorgt voor opname van vit. D.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een webpagina over alles wat te maken heeft met Vitamine D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral in levertraan. En verder inderdaad in vette vis, eidooier, grasboter, lever. En je huid maakt vitamine D aan onder invloed van zonlicht. Dus elke dag een poosje buiten zitten (of een wandeling maken aan de zonnige kant van de straat) helpt ook al mee.
Amadea
13 jaar geleden
Tien minuten zon op het gezicht, per dag, is gemiddeld al voldoende om de dagelijkse behoefte aan vitamine D op te doen.

Op een grauwe, winterse dag zijn er twee uur voor nodig.

Gelukkig is vitamine D in vet oplosbaar en kan het lichaam er dus een voorraadje van opslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamine D krijg je vooral door de zon (zonder zonnebrandspul op). Verder zit het in vette vis, en in zuivelproducten (melk, boter, kaas, maar ook eigeel), alsmede in groene groenten. Maar... Boven de 50 heb je er al gauw een tekort van, vooral vrouwen!

Nadat ik een botbreuk kreeg, eigenlijk onverklaarbaar, ben ik getest en mijn vit. D gehalte was extreem laag. Ik moet nu dagelijks 1 kauwtablet nemen met vitamine D + calcium erin: je hebt namelijk vitamine D nodig om calcium in je lichaam te kunnen opslaan, en die 2 samen zorgen voor sterke botten. En gaan dus ook botontkalking tegen.

Ik denk verder dat het ook genetisch zijn kan: Ik heb dus, ondanks dat ik veel en graag buiten ben (heb ook een hond waar ik veel mee wandel) en alles wel eet waar vit. D en calcium in zitten, een extreem tekort. Net zoals mijn neef (een man dus).

Dus misschien zit het ook in de familie/genen? Normaal in de winter zou het ongeveer op 85 moeten staan (je slaat vit. D in de zomer op zodat je voor de winter een voorraadje hebt). Bij mij was het in januari nog maar krap 30... Ondanks dus veel buiten zijn en alles wel voldoende eten waar het in zit.

De kauwtabletten met vitamine D + calcium erin hebben geen bijwerkingen, en je kunt er ook geen overdosis van innemen. Ik heb ergens gelezen dat eigenlijk elke vrouw van boven de 50 ze zou moeten nemen. Baat het niet dan schaadt het niet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groot gelijk dat je het niet zo op pillen hebt. ;-)

Toch is dat hier helemaal geen punt. Allerlei onderzoeken tonen aan, dat extra vitamine D slikken voor bepaalde groepen mensen heel goed is. Als ik in je profiel kijk, gok ik zomaar, dat je schoonmoeder misschien wel in de 60 is. En juist voor "ouderen" wordt door veel artsen extra vitamine D voorgeschreven.

Natuurlijk kan je schoonmoeder allerlei zaken gaan eten, die veel vitamine D bevatten, maar daar ligt het gewoon veel lastiger, dan bij b.v. vitamine C. Gewoon een flesje Davitamon vitamine D in olie kopen. Iedere dag 10 druppels is echt niet verkeerd ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud jouw schoonmoeder is, maar juist oudere mensen hebben meer vit D nodig.
Osteoporose (botontkalking) is een veel voorkomend probleem bij ouderen, denk maar aan het snel breken van heupen bij oudere mensen.

Botweefsel wordt je hele leven door opgebouwd en afgebroken, al na je 35ste is de afbraak groter dan de opbouw.
Vit D kan helpen om die afbraak te verminderen, je kan natuurlijk vit D uit voeding halen, maar zoals al eerder aangegeven is het innemen van druppels of pillen helemaal niet zo erg in dit geval. Dit zijn geen 'geneesmiddelen' en er zijn geen bijwerkingen, ze ondersteunen alleen het lichaam.

Het is heel goed om niet klakkeloos maar pillen te slikken, maar in dit geval zou ik het wel doen.