Als je valeriaan langdurig in hoge dosis gebruikt dan kan het inderdaad verslafend zijn.
Weet niet hoe hoog een hoge dosis is, maar er wordt aangeraden om het niet langer dan 3 weken te gebruiken.

Ga eens naar de huisarts om het te vragen, of loop even binnen bij een apotheek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan zeker..
je kan er goed hoofdpijn van krijgen en zelfs hartkloppingen bij langdurig gebruik..
ook al is het een natuurproduct..
er is ook valeriaan druppels en daar is alcohol aan toegevoegd, voor mensen met een leveraandoening is deze zelfs schadelijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het een natuurproduct is zegt helemaal niets over schadelijkheid en/of kans op verslaving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad. Er wordt nog teveel gedacht dat een natuurproduct onschadelijk is. veelal zijn die giftiger dan niet natuurprodukten
Theoretisch kan valeriaan verslavend zijn, maar normaal gezien hoef je geen ernstige bijwerkingen te vrezen. Het wordt aanbevolen valeriaan nooit langer dan 3 weken te gebruiken. Ga je er langer mee door, dan kan je last krijgen van hoofdpijn, hartkloppingen, slapeloosheid, opwinding, onrusten en pupilverwijding.
Ook is het zo dat Valeriaan de werking van andere sedatief werkende medicijnen versterken kan. Met name bij ouderen kan dat gevaarlijk zijn, dus daarom moet je voorzichtig zijn om het te gebruiken in combinatie met benzodiazepines (Librium, Valium, Mogadon, Dalmadorm, Normison, Rohypnol, Seresta en Temesta).
Amadea
13 jaar geleden
Valeriaan is een kruid dat veelal word gebruikt in Europa als natuurlijk middel om je te helpen met slapen. Anders dan andere medicijnen is valeriaan niet verslavend en zal het ook geen dufheid veroorzaken in de ochtend. Maar het werkt niet voor iedereen. Valeriaan duurt zo’n 2 tot 3 weken voordat het gaat werken. En het moet niet langer dan 3 maanden achter elkaar gebruikt worden. Normaal gesproken word het ingenomen een uur voor het naar bed gaan. Ook al komt het zelden voor, valeriaan kan hoofdpijn en duizeligheid veroorzaken. Het moet niet in combinatie met alcohol worden gebruikt. En ook niet door mensen met een lever aandoening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op onderstaande website Kiesbeter (een betrouwbare bron op het gebied van medische informatie) staat:

Stoppen
Gebruikt u valeriaan gedurende verschillende maanden in een hoge dosering? Dan heeft u kans op ontwenningsverschijnselen als u stopt. Stop daarom geleidelijk als u dit middel gedurende meerdere maanden heeft gebruikt.

Verder staat bij bijwerkingen:

De meeste kruidenmiddelen met valeriaan zijn niet officieel geregistreerd, zoals andere geneesmiddelen. Dit betekent dat de overheid geen eisen heeft kunnen stellen aan de hoeveelheid en het type onderzoek dat naar de bijwerkingen is gedaan. Vooral bijwerkingen die op de lange termijn zouden kunnen optreden, zijn niet bekend.

Raadpleeg uw arts als u bijwerkingen ervaart waar u zich zorgen over maakt.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is goed na te gaan waarom je het nodig denkt te hebben.
veelal verdwijnen de problemen niet bij het gebruik van valeriaan.
de spanning wordt alleen wat weggenomen. maar het lost niets op aan de werkelijke oorzaak van de spanningen
daar moet wat aan gedaan worden, hoe moeilijk en confronterend het ook kan zijn.
Als je het dagelijks gebruikt ben je per definitie al verslaafd.
dit geldt ook b.v voor mensen die dagelijks alcohol drinken. Al is het maar 1 glas