Door uitvindingen gaat de productiecapaciteit per persoon steeds verder omhoog. Er zijn altijd uitvindingen - aan de lopende band. Het zou dan 'vreemd' zijn danwel ondergemiddeld zijn als de economie niet groeit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Was het maar zo simpel
Het klinkt erg afgezaagd, maar uiteindelijk draait de economie alleen maar om geld en niks anders. Als er genoeg geld is, zit de economie wel goed. Is er niet genoeg geld, dan stelt de hele economie ook niks voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Economische gezien volkomen kolder. De kreet 'door de geldsluier heenzien' is het antwoord op dit verhaal.
Het zijn vraag en aanbod die bepalen of de economie gezond is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als er bv. veel vraag is en weinig aanbod (of andersom), heb je ook geen sterke economie. Zou je op dat moment wel veel geld hebben, is er uiteindelijk toch niks mis met de economie en trekt de rest later wel weer bij (door de aanwezigheid van geld).
Als dat waar zou zijn dan zou dat ons einde betekenen als we de grenzen van de mogelijkheden van de Aarde zouden benaderen. Ik heb nog nooit een serieus argument gehoord over de noodzaak van economische groei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is net als het huishouden. Als je niet meer geld verdient krijg je steeds minder te besteden
ronron1212
13 jaar geleden
Elk jaar komen er mensen bij op e arbeidsmarkt, en gaan er mensen af, die inkomen als pensioen behouden. De kosten van het onderhouden van het huidige bestaan stijgen ook. Dus je hebt steeds meer goederen nodig om de vraag bij te houden. Dat kan niet door geld bij te draaien, want dat geeft inflatie. Bovendien wil met ook het lot van de onderkant van de samenleving verbeteren. Het gaat niet om grote bedragen, 3 procent groei pper jaar is voor NL ruim voldoende. Landen als China met hum arme plattelandsklasse hebben 10 % nodig om voor iedereeen de situatie hoopvol te houden.