% stijging

Ik wil de progressie laten zien van personen met scores gedurende meerdere ijkpunten. Doel welk % ben je voor/achteruit gegaan. Degene die procentueel het meest voorruit gaat heeft gewonnen
Maximale score = 90 ( de perfecte)
% stijging berekenen van twee scores van 80 naar 81
en andere van 70 naar 71
Beide voorbeelden is stijging van 1 punt. Van 80 naar 81 is moeilijker dan van 70 naar 71. Dus het % van 1 moet in het geval van 80 naar 81 hoger en dus beter zijn.
Hoe druk ik dat uit in een %
dank

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
met welk programma wil je dit doen? Excel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijvoorbeeld, maar ben ook geintersseerd in hoe
dank voor je tijd

Het beste antwoord

Dan moet je de maximale score in je weging meenemen.
van 80 naar 81 is normaal +1,25%, van 70 naar 71 is (afgerond) 1,43%, maar die eerste zou een betere stijging moeten opleveren. Daar is wel een schema voor te maken en ik heb wel een eerste aanzet in Excel. Daarbij is een stijging van 70 naar 71 op een schaal van 90 een plus van 6,11%; van 80 naar 81 is dan plus 11,11%. Bij 90 is een stijging van 60 naar 61 dan 4,4%. Ga je van 80 naar 82 dan is het + 2 en een stijging van 22,2%; van 70 naar 72 is dan 12,2% en van 60 naar 62 is 8,9%.
Als je het maximum veranderd in 100 worden de percentage natuurlijk anders.
Als je denkt dat je hier iets mee kunt, mail (tukker1965@hotmail.nl) me dan maar even voor het bestandje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mailtje ontvangen met excel bestandeje
zinvol en accuraat.

Andere antwoorden (1)

Nee. Dat kan je niet zomaar in een % uitdrukken. Tenzij je voor elke verandering een score kan geven Als je aangeeft dat het niet een lineaire schaal is (Dus van 40 naar 41 is niet gelijk aan van 80 naar 81) dan moet je zelf een schaal opstellen.

een optie zou zijn om een logaritmisch verband te maken; 40 naar 41 is tien keer zo moeilijk als 30 naar 31. Maar dat weet alleen de maker van het spel; Dat zal je zelf moeten bepalen. Pas als je die schal hebt bepaald kan je er 'percentages' aan hangen.