het bedrijf waar ik werk gaat volgende week staken.Ik ben geen lid van een bond.Nu zegt het bedrijf die ene dag krijg je evt de volgende dagen niet

mag dat zomaar ik kan er toch niets aan doen als er geen werk is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je niet aan de staking mee wilt doen, dan moet je gewoon kunnen werken. Als het bedrijf deze mogelijkheid niet biedt, dan moet je gewoon de dag uitbetaald krijgen. Moet dus geen snipperdag of iets dergelijks kosten.

De stakers krijgen uitbetaald uit de stakingskas van de bond.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Wat bedoel je met 'staken'? Gaan je collega's staken wegens een conflict, of staakt het bedrijf een periode de bedrijfvoering?

Als *jij* gaat staken, vind ik het al heel wat dat je daar een betaalde dag voor krijgt. Als jij gewoon wilt werken maar er is geen werk, dan moet het bedrijf je in principe doorbetalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet jouw probleem, maar het probleem van je baas. Zolang jij je netjes volgens je rooster op je werk meldt, moet TNT je gewoon blijven betalen. Jij houdt je dan aan jouw deel van het contract, TNT moet zich aan zijn deel houden. Of er nu post wordt aangevoerd om te bezorgen of niet.
De mensen die lid zijn van de bond genieten bescherming van de bond.
Mensen die niet lid zijn van de bond, dienen dus gewoon aan het werk te gaan.
Je werkgever is coulant om jou die ene dag door te betalen, maar mocht blijken dat het een langdurige staking word, mag je werkgever jou verplichten om gewoon te komen werken.
Meestal dat door de staking je niet in staat word gesteld door je collega`s die staken, en je geen toegang verschaffen tot het bedrijf, houd dat in, dat je dan onbetaald vrij hebt.
Dat recht heeft de werkgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord +