Hoe ziet de belastingdienst het verschil tussen een medebewoner en een toeslagpartner?

Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriendin en wil graag huurtoeslag aanvragen. Aangezien we geen samenlevingscontract hebben vraag ik me af of ik mijn partner dan moet zien als medebewoner. De belastingdienst geeft dit aan:

"Een medebewoner is iemand die deel uitmaakt van uw huishouden en die op hetzelfde adres is ingeschreven bij de gemeente. Bijvoorbeeld uw kind, een ouder of iemand anders die bij u woont. Een medebewoner telt alleen voor de huurtoeslag mee.

Uw toeslagpartner is voor de huurtoeslag nooit een medebewoner. Ook een onderhuurder is geen medebewoner."

Zou iemand mij duidelijkheid kunnen bieden?

In het verlengde hiervan snap ik het onderscheid ook niet tussen:
- Hoofdbewoner
- Kamerhuur
- Inwonend
- Samenwonend

Ik ga een zelfstandige woning huren met met vriendin, we hebben geen samenlevingscontract, en hebben een huurcontract getekend. Ik kan voor alle 4 de punten iets bedenken waarom dit zo zou zijn.

Graag hierover ook duidelijkheid wat precies de verschillen zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

U voldoet zo te lezen niet aan 1 van de voorwaarden voor fiscaal partnerschap. En u bent dus ook geen toeslagpartners van elkaar. Dat kan maar zo veranderen, bijvoorbeeld als er een kind zou komen. Er is dan met terugwerkende kracht fiscaal partnerschap / toeslagpartnerschap vanaf het moment van samenwonen.

Degene die de woning huurt is hoofdbewoner. Uw vriendin woont in. Zo te lezen heeft zij mede het huurcontract getekend. Er is geen sprake van onderhuur / kamerhuur voor uw vriendin, want u heeft een gemeenschappelijke huishouding. Als dat niet zo is, is er sprake van een commerciële relatie: geen gemeenschappelijke huishouding, de financiële zaken strikt gescheiden, geen gezamenlijke activiteiten zoals vakantie e.d. Bij onderhuur moet er dan ook sprake zijn van een huurcontract dat aan de Belastingdienst moet worden opgestuurd. Bij een affectieve relatie is er sowieso geen sprake van onderhuur.

U krijgt ieder apart zorgtoeslag voor zover u aan de voorwaarden voldoet. Voor de huurtoeslag bent u eveneens geen toeslagpartners. Maar als u de huurtoeslag aanvraagt is uw vriendin wel medebewoner. Haar inkomen telt mee voor de huurtoeslag. Tegelijkertijd is de maximum inkomensgrens ook hoger, namelijk € 29.600 In de praktijk is er voor de huurtoeslag dus geen verschil tussen toeslagpartnerschap en medebewoner zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als een inwonende kwalificeert als onderhuurder, telt zijn of haar inkomen niet mee voor de huurtoeslag. De onderhuurder is géén medebewoner. Het recht op toeslagen is strikt gescheiden. De hoofdhuurder kan recht hebben op huurtoeslag voor een alleenstaande. Uitsluitend zijn of haar inkomen telt voor de hoogte van de huurtoeslag. De medebewoner kan bij wijze van spreken een ton verdienen. Zijn of haar inkomen is niet van invloed op de huurtoeslag.

Maar voor de goede orde: uw vriendin heeft meegetekend voor het huurcontract. Er is dus geen sprake van onderhuur. Want een onderhuurder heeft uitsluitend een contract met degene die huurt. Niet met de verhuurder van de woning.
fisbel