Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je aflossing lening aan kind verrekenen met de schenkingsvrijstelling?

Ik heb mijn dochter geld geleend toen zij in de financiële problemen kwam. We hebben een overeenkomst gemaakt, waarin aflossing en rente zijn geregeld (ik heb meerdere kinderen). Nu zijn de problemen niet opgelost en moet opnieuw een termijn worden betaald. De termijn ligt binnen de schenkingsvrijstelling van een kind dus kan ik deze termijn schenken. Tot nog toe werd dit opgelost door eerst een bedrag te schenken, waarvan zij dan later de aflossing en rente kon betalen. Door het hoge risico van beslaglegging, wil ik de termijn nu op papier schenken. Hoe en of dat kan is voor mij onduidelijk, omdat de verschillende ´experts´ elkaar tegen spreken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
ronron1212
10 jaar geleden
Je kan haar toch gewoon uitstel geven dat betaald ze later.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Geld aan je dochter schenken om rente en aflossing te kunnen betalen is omslachtig. Je kunt ook gewoon die betaling kwijtschelden, en dat is dan juridisch (ook voor de balastingdienst) een schenking. Om misverstanden met de belasting en je andere kinderen te voorkomen is het aan te bevelen dit ook op te schrijven, met twee handtekeningen daaronder.
Als de financiele situatie van je dochter zo penibel is dat de deurwaarder elk moment haar bankrekening kan blokkeren, zou het inderdaad heel onhandig zijn om eerst geld naar haar over te maken. Dat is dan niet alleen onnodig, maar bovendien risicovol.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
BEDANKT, het steuntje in de rug, dat ik nodig had. Misschien nog ter verduidelijking, de lening was versterkt op basis van een Hypotheekverklaring. Daarmee werd de rente op de lening aftrekbaar (alleen als die daadwerkelijk betaald wordt). Het huis is inmiddels door de bank verkocht, dus vervalt die plicht tot daadwerkelijke betaling (en daarmee de aftrek)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding