Hoe zit dit financieel in elkaar auto + inkomen + huursubsidie (lees omsch.)

Ik ontvang studiefinanciering en huursubsidie, omdat ik aan de financiele voorwaarden voldoe. Stel mijn schoonouders willen mij een auto geven en maken mij hier een x bedrag voor over en elke maand voor de verzekering etc. Kom ik dan in de problemen met mijn stufie en huursubsidie ? ( Ze wonen buiten NL dus het gaat niet op hun naam)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Volgens mij moet je de structurele bijdrage van je schoonouders optellen bij je verzamelinkomen. Over dit verzamelinkomen wordt je studiefinanciering een huurtoeslag berekend. Afhankelijk van de hoogte van het verzamelinkomen zou het gevolgen kunnen hebben voor je huurtoeslag en stufie, en ook voor je zorgtoeslag indien je die ontvangt. Je kunt op de site toeslagen.nl informatie vinden over de inkomensgrenzen die van toepassing zijn. Op de site van DUO/IBG kun je de grens voor je stufie vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet optellen bij je verzamelinkomen hoor! Ouders mogen hun kinderen elk jaar 5000 euro belastingvrij schenken, dus zolang het bedrag minder dan 416 euro per maand is (mag ik toch hopen voor verzekering en wegenbelasting ;)) en ze verder niet veel extra geld overmaken op jouw rekening wordt het gewoon gezien als een belastingvrije gift. Je hoeft dit nergens bij op te tellen als zijnde inkomen in relatie tot stufi of huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft: mijn schoonouders willen mij een auto geven. Als deze auto € 20.000 waard is moet er formeel schenkbelasting worden betaald. Ze geven immers meer dan € 2024 per jaar. Handiger is de auto op naam te zetten van je partner. Immers: schenking aan zoon / dochter heeft een hogere schenkvrijstelling dan schoonzoon / schoondochter: ruim € 5000 / ruim € 2000 per jaar.

Tip: schoonouders verstrekkende auto als lening. Waarbij er de mogelijkheid is de auto in een aantal jaren 'weg te geven' dmv de resterende ruimte die er is naast de betaalde verzekering enz.

NB: als de auto niet meer waard is dan € 2000 niet moeilijk doen - geen enkel probleem dus.
fisbel