Wat je precies bedoelt met "bankrekening onder het NVB Convenant" is mij niet helemaal duidelijk, maar als je bedoelt, een bankrekening van een bank die het NVB Convenant heeft onderschreven, dan is het antwoord ja.
Want daar is het convenant nu juist voor bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Convenant ‘pakket primaire betaaldiensten’

Het Leger des Heils trok in 1999 aan de bel bij de minister van Financiën toen bleek dat een grote groep daklozen geen bankrekening meer kon krijgen als gevolg van vaak hoge schulden. De NVB stelde in 2001 na overleg met het Leger des Heils en het ministerie van Financiën het convenant ‘pakket primaire betaaldiensten’ vast. Het convenant wordt onderschreven door ABN AMRO Bank, Fortis Bank, ING Bank, Postbank, Rabobank en SNS Bank. De banken die dit Convenant hebben onderschreven onderkennen vanuit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid dat het van groot belang is dat zoveel mogelijk mensen een laagdrempelige toegang hebben en houden tot het betalingsverkeer. Daarom bieden zij in principe aan iedere meerderjarige met een vaste woon- of verblijfplaats in Nederland dan wel met een postadres bij een erkende hulpverlenings- of overheidsinstantie en die zich conform de Wet identificatie bij financiële dienstverlening kan legitimeren, een pakket primaire betaaldiensten. Het principe van een pakket primaire betaaldiensten geldt alleen voor één bankrekening van een particuliere cliënt. Het pakket omvat:

* het uitvoeren van overschrijvingen binnen Nederland, zowel met gebruikmaking van overschrijvingsformulieren als acceptgiro’s;
* het verlenen van incassomachtigingen aan derden om bepaalde bedragen van de bankrekening af te schrijven;
* een bankpas met PIN-code en al dan niet voorzien van een Chipknip voor gebruik van geldautomaten (tenminste die van de eigen bank) en betaalautomaten in Nederland,
* het verkrijgen van rekeningafschriften.

Toegevoegd na 31 seconden:
Er wordt hier niks gezegd over internetbankieren, dus volgens mij valt dit niet onder het pakket.
13 jaar geleden
Tegenwoordig moeten bij nagenoeg alle banken alle handelingen sowieso via internet geregeld worden, dus mij lijkt het niet meer dan logisch dat je wel moet kunnen internet bankieren. Anders zou dat hele convenant niets waard zijn.