Wat is het nut van relatiegeschenken?

En dan bedoel ik niet de mooie geschenken die je als blijk van waardering aan relaties stuurt maar de goedkope prullen. Ik stond bv onlangs op een beurs en in onze stand hadden we van die goedkope weggeefdingen als pennen enzo. De dingen die onder je handen weggegraaid worden omdat iedereen vindt dat ze ze moeten hebben.
Levert dit voor een bedrijf nou echt wat op of is het eigenlijk gewoon weggegooid geld?
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat het iets van naamsbekendheid zal zijn maar in hoeverre gaat dat nou echt op?

Toegevoegd na 2 uur:
OK, ik begrijp het nu wel voor profit organisaties, er stonden echter ook een aantal stands van non-profit organisaties, werkt het voor hen net zo? Die zijn toch niet direct afhankelijk van het binnenhalen van klanten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Die dienen alleen maar om mensen naar je stand te lokken. Het is de bedoeling dat jij een praatje probeert aan te knopen met de graaiers en ze vertelt wat je voor ze kunt betekenen.

Je ziet ook steeds vaker iets duurdere prullaria die dan wel een verhaal vertelt, zoals b.v. een USB-stickje met een bedrijfspresentatie er op. Zodra je dat ding gaat gebruiken, krijg je alsnog de presentatie voor je neus waar je op de beurs zo angstvallig voor wegrende als echte 'gadgetteer'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Naamsbekendheid. Beter 1000 pennen met je naam erop dan 10 paraplu's

Toegevoegd na 6 uur:
Ook voor non profit bedrijven geldt naambekendheid ze zullen toch afhankelijk van fondsen of donaties zijn. Ook zullen ze klanten moeten werven profit of non profit.
Bijv. Greenpeace is non profit maar wil wel bekendheid

Toegevoegd na 6 uur:
Ook voor non profit bedrijven geldt naambekendheid ze zullen toch afhankelijk van fondsen of donaties zijn. Ook zullen ze klanten moeten werven profit of non profit.
Bijv. Greenpeace is non profit maar wil wel bekendheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkt wel anders zouden bedrijven acuut stoppen met deze weggeef geschenkjes!

Stel je koopt 1000 pennen met je naam en telefoonnummer en de dienst die je aanbied.
Je betaald 100 euro. (voorbeeld)
Je geeft alle duizend pennen weg op een beurs of op straat of noem maar op.
Er is 1 iemand die zich aanmeld als klant dmv de reclame op de pen, dan heb je die 1000 pennen oftewel die 100 euro bijna weer terugverdient.
Als je zelf achter klanten aan moet, dan ben je veel duurder uit.

Het nut van relatiegeschenken is dus om de naam van jezelf of je bedrijf onder de aandacht te brengen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze spelen er op in dat negen van de tien mensen een waas voor de ogen krijgt als er iets gratis te krijgen is. Dat is soms echt absurd (mijn man staat soms op beurzen).
Er zijn meerdere doelen: naamsbekendheid, contact kunnen leggen en de mensen een fijn gevoel geven bij die naam / bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit soort kleine dingetjes kost een bedrijf heel erg weinig. Waar het hun omgaat is dat die mensen even naar de stand komen en hopelijk een praatje aanknopen.

Indien dit niet lukt (9 van de 10 keer) levert dit wel naamsbekendheid op. Want met zo een pen schrijven ze misschien wel maanden lang en elke keer zien ze dus die naam van dat bedrijf staan. Je zult net als klant een bedrijf nodig hebben in die branche en toevallig heb je die pen in je handen. En daar moeten ze het dus van hebben!