Zit er een chip in de eurobiljetten?

Als je een eurobiljet in de magnetron doet, zie je naar een paar seconden een flits en zit er een klein, vierkant gaatje in het biljet. Ik heb me latten vertellen dat er een chipje in zit met een unieke id code. Weet iemand hier meer van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Volgens mij zit er geen chip in. De flits en het vierkantje kunnen makkelijk veroorzaakt worden doordat er bijvoorbeeld een reflecterend laagje in zit (bij. glimmend).

Ik kan het wel eens bij de DNB navragen. Er zijn een aantal bekende kenmerken en een aantal onbekende.

Toegevoegd na 2 minuten:
Waarschijnlijk is het het hologram dat het gaatje geeft. Nummer 5 in bijgaande afbeelding.

Toegevoegd na 10 minuten:
Waar het waarschijnlijk om gaat is of er een RFID chip in is verwerkt of niet. Op Tweakers kom ik het verhaal tegen dat je aanhaalt:

http://tweakers.net/nieuws/31387/bankbiljetten-voorzien-van-rfid-chips.html

Alle bronnen verwijzen naar dit m.i. al oude verhaal. Ik kan me voorstellen dat de aanwezigheid van een RFID chip makkelijker te achterhalen is dan een magnetronbehandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

er zit geen chip in dat is verboden .
er zitten bepaalde stofjes in die niet samengaan met de magnetron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hologram bevat metaal. Als er iets flitst aan een bankbiljet in de magnetron is dat het wel.