Kun je een studieschuld die ook nog eens flink oploopt door de rente geheel of gedeeltelijk laten kwijt schelden onder bepaalde omstandigheden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, stel dat je geen baan kan vinden of dat je te weinig verdient.
Ik zal even wat officiele info hierover zoeken

Toegevoegd na 2 minuten:
Aanvulling:
Je moet dus een paar jaar na je studie beginnen met afbetalen en je mag er maximaal 15 jaar over doen. Als je het bedrag dat je maandelijks moet betalen te veel vind (of je kan het niet betalen) kan je contact opnemen en kan dit in sommige gevallen verlaagd worden (let op: je doet dan langer over je afbetaling en dus betaal je langer/meer rente!)

In sommige gevallen kan je je schuld kwijtschelden.
Succes ermee ;)

Ik citeer van duo:

Kwijtschelding schuld
In uitzonderlijke situaties kan DUO het restant van een schuld kwijtschelden na het verstrijken van de aflosfase van vijftien jaar. Dit gebeurt alleen als u tot het einde van de aflosfase aan de volgende voorwaarden voldoet:

■het verlaagde maandbedrag (op grond van het inkomen) is tot het einde van de aflosfase lager dan het maandbedrag dat berekend zou zijn zonder dat met uw inkomen rekening gehouden wordt én
■het inkomen van uw partner telt steeds mee bij de berekening van het verlaagde maandbedrag.
Als u bij de verlaging van het maandbedrag het inkomen van uw partner buiten beschouwing heeft gelaten, geldt de periode van vijftien jaar niet. Dan wordt deze periode (de aflosfase) steeds verlengd met het aantal maanden dat het inkomen van de partner buiten beschouwing is gelaten.

Achterstallige schulden worden nooit kwijtgescholden
Het deel van een schuld dat achterstallig is door te laat of onvolledig betalen, wordt na vijftien jaar niet kwijtgescholden.

Overlijden
Als u zou komen te overlijden, gaat uw schuld bij DUO teniet. Uw schuld wordt niet verhaald op uw partner, kinderen of familie. Dat geldt voor alle soorten schulden die wij invorderen.
Aanvullende beurs
Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk dat de aanvullende beurs geheel of gedeeltelijk kwijtgescholden wordt.
■Kwijtschelding aanvullende beurs middelbaar beroepsonderwijs.
■Kwijtschelding aanvullende beurs hoger onderwijs.