Mag je met een wajong in de vakantie tien daagjes werken. eenmalig en samen met partner. Herkeuring? en tot heoveel netto? 22 jaar. Bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het is juist de bedoeling van de wajong dat je gaat werken zo veel als je nog wel kan.

Werkregeling jonggehandicapten tot 27 jaar
Als het salaris tot 20% van het minimumloon bedraagt, vult de overheid dit aan tot 75%. Van elke euro die de jonggehandicapte meer verdient, mag hij de helft zelf houden, tot een maximum van 100% van het minimumloon. Hierdoor loont het om extra te werken.

Voor meer informatie zou je bij het UWV kunnen vragen:
http://www.uwv.nl/wajong/fasevragen/mijn_inkomen_tijdens_wajong/inkomen_naast_wajong.aspx#26217702

En ook daar staat:
Meestal geldt: hoe meer u zelf verdient, hoe meer u in totaal overhoudt. De uitkering kan uw inkomen maximaal aanvullen tot 100% van het minimumloon.

Wilt u weten hoe hoog uw totale inkomen per maand ongeveer is als u gaat werken? Ga dan naar de Rekenhulp Wajong.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als Wajong'er mag je werken, dat wordt zelfs aanbevolen. Er zijn bijv. kortingen op de loonkosten (loondispensatie) mogelijk voor de werkgever die een Wajong'er in dienst neemt.

Je mag naast je uitkering altijd een inkomen hebben. Wel is belangrijk dat je dit doorgeeft aan het UWV. Zo krijg je de uitkering waar je recht op hebt. Omdat je loon ontvangt, wordt het uitkeringsdeel van je inkomen lager.

Op http://www.uwv.nl/owajong/rekenhulp_owajong.aspx staat een zeer handige rekenhulp. De rekenhulp gaat uit van het minimumloon. Als je voor je de Wajong-uitkerng kreeg meer dan het minimumloon verdiende of studeerde dan kan de uitkering hoger zijn maar dat zie je niet in de rekenhulp.

Het bedrag wat uit die rekenhulp komt, is een brutobedrag. Netto is nooit zo te zeggen. Heel (maar dan ook heel) globaal is netto 2/3 deel van het bruto-inkomen.

Even wat verzonnen gegevens, die ik ingevoerd heb in de rekenhulp.
(NB: de rekenhulp kan alleen met een MAANDdinkomen rekenen, niet met een 10/dagen inkomen. Alle bedragen bruto!)

Stel:
Arbeidsongeschiktheidsklasse: 35 tot 45% (die moet je weten voor de rekenhulp)
Leeftijd: 22 jaar
Loon: euro 200.- per week (bruto!)
Dan krijg je die maand euro 1129.- ongeveer, waarvan euro 870.- loon en euro 259.- uitkering, als je alle weken van die maand werkt.

Met een hoger loonbedrag per week komt er uiteraard een lager uitkeringsbedrag uit. Kortom, om het plaatje compleet te krijgen moet je ook het loon weten wat je gaat verdienen.

En als het arbeidsongeschiktheidspercentage hoger is, dan is de uitkering standaard al hoger.
Computoon