De landen/overheden moeten bezuinigen. Als dit niet gebeurd dan kan o.a. de euro vallen en word alles nog erger. Waarom gaan mensen toch de straat op?

Mensen protesteren er tegen... maar lijkt me toch duidelijk dat er nou eenmaal bezuinigd moet worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Laten wij voorop stellen, dat niemand zeker weet wat de beste weg is om uit de crisis te komen. In de grote crisis van de dertiger jaren, die was groter dan de huidige crisis, heeft de toenmalige regering en met name de minister van Financiën Colijn, voor Nederland een foute politiek gekozen, waardoor de crisis in Nederland langer duurde en veel dieper was dan in de rest van de wereld.

Is bezuinigen goed?
Als er bezuinigd wordt, dan zal er minder worden besteed, dus daalt de vraag, waardoor de productie daalt en de werkeloosheid toeneemt. Dat is een zekere weg naar de armoede.

Dat werkt niet. Bovendien dalen de belastingopbrengst en stijgen de sociale kosten, waardoor de begrotingstekorten toenemen.

In principe is het een heilloze weg. Je moet niet bezuinigen, maar de bestedingen efficiënter maken, zodanig dat je de productie niet negatief beïnvloedt.
Kortom bezuinigen is een risicovolle weg met vele neveneffecten. Overigens zoals bij alle medicaties zijn de neveneffecten het grootste probleem.

De enige die het in principe juist had, was Dooie Pim: we moeten niet bezuinigen, maar we moeten hetzelfde pakket goederen en diensten produceren tegen lagere kosten: verhoging van de efficiency en verhoging van de arbeidsproductiviteit.

Een verstandige mening over de arbeidsonrust in landen als Spanje of Griekenland kun je niet eenvoudig geven.

Als econoom zie ik ook niet veel in de economische politiek van het kabinet Rutten/Wilders. Vooral mis it een duidelijke strategie. Hap snap beleid is een betere omschrijving. Dit los van het feit, dat Links er helemaal niet van zou hebben gebakken.

Toegevoegd na 13 uur:
Ik ben my overigens zeer bewust dat een groot deel van de neveneffecten ontstaan in de vorm van betalingsbalans effecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OKE!

Andere antwoorden (4)

mensen gaan de straatt op in de hoop gehoord te worden, helaas, maar wat erger is als ze de straa op gaan en rotzooi gaan trappen, dat kost ook weer klauwen vol geld, dus maken ze het alleen maar erger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen vinden best dat er bezuinigd moet worden, als ze het maar niet voelen in hun eigen portemonnee. Dus gaan ze de straat op in de hoop dat het 'hun soort mensen' niet zal treffen. Eerst maar eens bezuinigen op al die nutteloze onzin (waar ook weer mensen achter zitten die niet willen dat ze het in hun portemonnee voelen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bezuinigingen zijn het probleem niet, wel dat de gewone burger gepakt wordt terwijl de elite, die het achterlijke systeem hebben bedacht, steeds rijker worden. Als ze nou eens de bankdirecteuren gaan aanpakken die met het geld van de hardwerkende burger hebben gespeeld. Maar nee, ze gaan Jan Modaal aanpakken.
Daarnaast, waarom zou de euro vallen. De hele wereld heeft enorme schulden. Japan, VS om maar te zwijgen over de niet geïndustrialiseerde landen. Als je al die schulden op en af trekt houdt je uiteindelijk een 0 saldo over.
Nee, van mij hoeven die bezuinigingen ook niet. Laat ze maar een keer de bankdirecteuren kapot maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mening van die mensen is dat er op het verkeerde wordt bezuinigd. Want bezuinigen kun je op heel veel manieren. Kosten besparen of belastingen verhogen, in beide gevallen hou je meer over (of heb je minder tekort)

De mensen op straat vinden het onterecht dat er op een bepaald punt bezuinigd worden en vinden dat men het beter ergens anders kan halen.

Wouter Bos, nu bij KPMG voor ongeveer 4 ton per jaar gaat de overheid helpen met bezuinigen. Reken met zijn salaris op een tarief van ongeveer 450-500 euro per uur.

Als je dat weet en je moet als (bijvoorbeeld) verpleegkundige weer inleveren van je schamele 25.000 euro salaris per jaar, dan ga je spandoeken verven en de straat op. Daarom dus.
paulus811