hoe selecteren colporteurs voor goede doelen en kranten hun "slachtoffers"?

Ik heb een vraag... Jullie kennen ze vast wel, het groepje jongeren die op zaterdagmiddag donateurs staan te werven voor goede doelen of die een abonnement op een krant willen slijten... Ik vraag me af hoe deze mensen de personen die ze aanspreken selecteren en of daar bepaalde richtlijnen voor zijn... Bij goede doelen is het bij mij bijvoorbeeld altijd raak, hoor ik vanaf de andere kant van de straat al roepen dat ze mij even willen spreken terwijl er genoeg andere mensen ook voorbij lopen tesamen met mij...

Bij de kranten is het trouwens omgekeerd, zo'n beetje iedereen krijgt een krant aangeboden behalve ik... Ik ben op een zaterdagmiddag eens 12 keer langsgelopen (als test) maar niet 1 keer aangesproken of een gratis krant ontvangen... Dus vraag ik me af wat ik niet heb dat andere mensen wel hebben dat in verband staat met het lezen van een krant...

Weet iemand het antwoord op beide vragen misschien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog erger, een colporteur komt bij je thuis.

Het beste antwoord

Dat is geheel afhankelijk van het doel waarvoor de verkopers bezig zijn, dus welk product ze willen slijten. Willen ze het NRC slijten, dan zullen ze niet zo snel de jonge mensen aanspreken (toch een krant voor de oudere doelgroep), terwijl ze dat bij de Veronica TV Gids juist weer wel doen.

Kledingstijl en haarstijl verraadt tevens nog veel over wat voor iemand jij bent. Ook dat kan van belang zijn. Bijvoorbeeld in het geval van een goede doelen. Iemand die er goed verzorgd uitziet, zal wel wat kunnen missen, is een gedachte die ook bij die verkopers wel zal leven. En welk goed doel maakt ook dan weer veel uit.

Bij die gratis krant die je niet kreeg, kan het er mee te maken hebben dat ze je zo vaak zien en denken dat je al aan de beurt bent geweest (bijvoorbeeld bij de andere verkoper als ze met meerderen zijn). Maar er kunnen diverse redenen zijn.

PS; je bedoelt gewoon straatverkopers, colporteurs komen bij de mensen thuis. Gelukkig kun je die tegenwoordig weren met een sticker op de deur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor sticker is dat Biertje? Hoe kom ik eraan? Ik heb hier wel zo gigantisch veel van die mensen aan de deur, het lijkt wel of ze mijn straat als trainingsgebied gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even samen met de wijk een serie bestellen via:
http://www.nietaandedeur.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel, ik ga het eens bekijken.

Andere antwoorden (2)

Vooral oogcontact is erg belangrijk om aangesproken te worden. Iemand die wegkijkt zal nergens last van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet toch toeval zijn hoor.
Colporteurs bellen bij iedereen aan. Ze slaan misschien wel eens een deur over als ze je druk in de keuken bezig zien. Of zien dat er binnen bezoek aanwezig is.

Als je met een stalen gezicht voorbij de uitreikers van die gratis kranten loopt (doe ik altijd, ik hoef die telegraaftroep niet), dan is de kans dat ze je het aanbieden heel klein.

Colporteurs zijn altijd bang klanten te verliezen, dus ze proberen van iemand een blik te vangen, dus als jij toevallig hun kant opkijkt, dan is het raak.
Bronnen: