Kan een uitkeringsinstantie via de DUO natrekken of je een studiefinanciering ontvangt.? Zo ja, is dit een standaard procedure.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

''Dienst Uitvoering Onderwijs'' controleert achteraf je inkomsten bij de Belastingdienst

Toegevoegd na 1 minuut:
Het antwoord op je vragen is ''Ja''
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, bedankt. Maar dat houd dus in dat de DUO dat controleert via de belasting, en niet het UWV via de DUO.?
Dus is eigenlijk het antwoord nee.. Ook al komt het UWV het achteraf toch te weten.
Om even te miereneuken haha, sorry maar is een belangrijk detail.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie antwoord ''Kamschot'' ;-)
Ik ken iemand die heeft Wajong en krijgt ook studiefinanciering, en heeft dit jaar geld terug gehad van de belastingdienst.. Dus het antwoord is ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Want studiefinanciering wordt niet gezien als extra inkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huh hoe bedoel je dat studi niet wordt gezien als extra inkomen.? hangt dat niet af van wat voor uitkering je hebt.? volgens mij klopt het wel wat je zegt in het geval dat je een wajong hebt, daar houden ze niks bij in als je studi krijgt.. maar geldt dat ook voor andere uitkeringen dan.? en waarom kreeg die gene die je kent dan geld terug van de belasting als ik mag vragen.? tnx voor je reactie btw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen dank :-)), waarom diegene geld terug kreeg is voor mij ook onduidelijk, dat begrijp ik dus zelf totaal niet. Maar studiefinanciering is geen extra inkomen dus.. Waarom? Al sla je me dood, haha. Geldt volgens mij alleen voor de Wajong, als ik het goed heb.. (meer kan ik je niet helpen, sorry)! Zou het graag willen..
Als je bedoeld met een uitkeringsinstantie een gemeentelijke bijstandsuitkering? Dan Ja!! En ja, dit is standaard procedure. De Sociale dienst beschikt over een programma waar zij alles kunnen zien. Wanneer je waar hebt gewoont. Wanneer je waar gewerkt en/of gestudeerd hebt. Wat je verdient hebt, of je voer-/vaartuigen op naam hebt, of hebt gehad, of je ingeschreven staat bij de KvK en wie de eigenaar is, en dus ook of je een studiefinanciering ontvangt en hoe hoog deze is per wanneer tot wanneer. Als het om een bijstandsuitkering gaat, zul je ook niet in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering omdat de gemeente je dan gaat verplichten een lening aan te vragen bij de DUO. Ook al betekent dit dat jij je dan in de schulden moet steken. De gemeente redeneert namelijk zo dat een studie schuld geen echte schuld is. en dat is ook zo, een studieschuld wordt namelijk als een niet afbetalingsverplichte lening gezien en wordt dus ook niet meegenomen in een eventuele hypotheek aanvraag en je zult ook niet bij het BKR geregistreerd worden. Bij het terugbetalen van je DUO schuld betaal je namelijk wat je kunt en heb je niets??? Dan betaal je ook niets!