Mag een bedrijf zomaar administratiekosten in rekening brengen.

Ik heb net een brief gekregen, dat ik een openstaand bedrag nog niet betaald heb. Dit klopt, ik wist namelijk niet dat dat bedrag er was. Maar het probleem is, dat ze zeggen een eerder brief/herinnering te hebben gestuurd(die heb ik nooit ontvangen/gezien), en ze brengen, zonder notificatie van iets, administratiekosten in rekening. In hun algemene voorwaarden staat niet dat ze administratiekosten in rekening brengen. Maar er staat op de rekening opeens 3 euro bij(zonder uitleg)
Mag dit dan zomaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.7K
zondag
13 jaar geleden
Iets dergelijks heb ik ook net gehad. Ik had voor 1 aug. mijn waterschapsbelasting moeten betalen maar ben het vergeten omdat die brief al op 1 juni gestuurd was. Ik betaalde pas de 18de. met de oorspronkelijke acceptgiro. Het bedrag werd pas de 23ste afgeschreven; waarom zo laat weet ik niet. Op de 20ste stuurden ze een aanmaning van het te betalen bedrag met vermeerdering van €6,-- aanmaningskosten. Maar ik had al betaald zonder die aanmaningskosten. Nou mooi dat ik nog een acceptgiro kreeg voor die 6 euro. Nalezen van hun voorwaarden leerde me dat ze geen aanmaningen meer sturen zónder die aanmaningskosten dus heb ik die 6 euro nu ook maar betaald. Ben het er niet mee eens dat je geen aanmaning meer krijgt zonder die kosten maar als burger heb je niks in te brengen tegen de overheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij dit bedrijf, staat niet in de algemene voorwaarden dat je administratiekosten moet betalen, als je niet op tijd betaalt

Het beste antwoord

Bij het aangaan van de overeenkomst dient de aanbieder (het bedrijf dat in jouw geval kosten in rekening brengt) duidelijk kenbaar de leveringsvoorwaarden onder de aandacht te brengen. Door het aangaan van de overeenkomst of door een bestelling te plaatsen, stem je in met de algemene voorwaarden. Zolang de algemene voorwaarden redelijk en billijk zijn opgesteld (wat een ruim begrip is), kan het bedrijf dus administratiekosten in rekening brengen. Is er niets vermeld in de voorwaarden, dan kun je bezwaar maken tegen de administratiekosten op grond van de constatering dat deze niet uit de algemene voorwaarden bleken. Op grond daarvan kun je stellen dat de kosten onrechtmatig in rekening zijn gebracht. Helaas kun je gezien de hoogte van het bedrag de kwestie niet aan de kantonrechter voorleggen.

Ik zou persoonlijk de €3 niet betalen, maar wel een bezwaarbrief schrijven (als het echt principieel wordt). Over het algemeen worden de administratiekosten meestal afgeboekt als blijkt dat je het oorspronkelijke factuurbedrag hebt betaald en gaat een bedrijf geen kosten maken om die €3 alsnog bij je te komen halen. Niet betalen zou ik zeggen en dus de poot stijf houden.

Als het echt op de spits wordt gedreven en een deurwaarder komt de €3 bij je halen, lach hem/haar dan uit en verwijs naar je bezwaarschrift dat je schreef en zeg dat de vordering die hij komt halen, een betwiste vordering betreft. En vraag hem eens aan het hoofd te voelen of € 3 nu echt zo'n materieel bedrag is om helemaal langs te komen. Bied hem wel een bak koffie aan, en reken dan € 3 voor de koffie. Jullie staan dan quitte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Helaas ken ik het, ook nooit een herinnering ofzo gehad terwijl ze zeggen van wel en dan patsss zo geld er boven op.
maar volgen mij kunnen ze dat wel doen ivm enveloppen en truus die ook betaald moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het klopt niet.. of het mag.. ja er staat nergens in de wet dat t niet mag.. mijn zoon heeft soortgelijk ook onlangs meegemaakt, hij heeft gevraagd of ze een copy van de eerste herinnering hadden en de datum daarvan.. dat konden ze niet overleggen waarop mijn zoon zei jullie hebben geen bewijs dat jullie het mij hebben gestuurd en ik heb geen bewijs dat ik de eerdere heb ontvangen.. dus hij heeft niet betaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het niet zou mogen dan zou het bedrijf door de rechterlijke macht op de vingers worden getikt. Geen enkel bedrijf kan zich dit permitteren.
Als je zo'n brief ontvangt zonder daarvóór een herinnering te hebben gehad dan betaal je het oorspronkelijke bedrag. Zo doe ik het en vervolgens hoor ik er niets meer over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt de factuur zo en zo daarop staat binnen welke termijn je moet betalen. Als je dat niet doet kan een befrijf direct kosten in rekening brengen. Vele doen dat niet en sturen eerst een herinnering. Daarna ga je of naar een incassobedrijf of het bedrijf stuurt een herinnering met kosten voor gemaakte kosten het sturen van de factuur die nu herinnering heet hiervoor moet papier versturen en arbeidsloon als kosten worden gezien. Je bent dan meestal we al meer dat zes weken te laat met betalen. Hoe zou je zelf reageren als je geld van iemand kreeg voor iet wat je hebt geleverd
ronron1212