Is er een verband tussen het gebruik van pond in Nederland (gewicht) en de britse Pond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

ja

"Het traditionele Nederlandse pond woog ca. 480 gram en was verdeeld in (meestal) 16 ons. Zoals met veel maten waren er plaatselijke verschillen.

In 1820, toen het Nederlands metriek stelsel werd ingevoerd, werd de waarde van het Nederlands pond bepaald op 1 kilogram. Dat is niet zo gek als het lijkt. Een pond had vóór die tijd uiteenlopende waarden. Met die invoering van het metrieke stelsel werden die waarden afgeschaft en was de kilogram de officiële eenheid voor massa (of gewicht). Met andere woorden, de kilogram was het moderne pond.

Pas met de Wet van 7 april 1869 (Staatsblad No.57) werden oude benamingen, waaronder ook het pond, afgeschaft en vervangen door de tegenwoordig gebruikte aanduidingen, zoals kilogram. Met de IJkwet van 1937 werd het pond (ter waarde van een halve kilogram) officieel afgeschaft. In het alledaags spraakgebruik heeft het pond de waarde van een halve kilogram behouden; een die dicht bij de oorspronkelijke waarde van voor 1820 ligt."

"Andere ponden (gewicht)

Een Imperial pound of Engels pond komt overeen met 0,45359237 kilogram (in een potje jam zit 450 gram). Dit wordt ook wel Libra Pound (lb) genoemd. De afkorting lbs wordt ook vaak gebruikt, maar is strikt genomen onjuist gezien de ongebruikelijke meervoudsvorm.
In buitenlandse boks- en (show)worstelwedstrijden wordt het gewicht van de deelnemers vaak in lb gemeten en omgeroepen. Zo is 200 lb (pounds) ongeveer 91 kg (zwaargewicht). Bij ondertiteling op televisie wordt hier niet altijd rekening mee gehouden en wordt het gewicht soms gewoon door twee gedeeld in verhouding tot een kilogram, waardoor iemand zwaarder lijkt dan hij of zij in werkelijkheid is.
Het medicinaal pond is ongeveer 0,375 kilogram. Het is onderverdeeld in 12 ons, ieder ons in 8 drachma's, ieder drachma of drachme in 3 scrupel, ieder scrupel in 20 grein.
In het Romeinse Rijk was het pond 322,5 g."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pond_(massa)

pond is dus een variabele waarde per land zon beetje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, een pond is een gewichtseenheid. . Munten werden vroeger vaak uitgedrukt in gewicht van het edelmetaal waar ze van gemaakt werden. Niet letterlijk, want een pond munt zou dan wat zwaar zijn. Het pond-teken (L) staat voor het latijnse Libra dat pond betekent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige overeenkomst is de gemeenschappelijke stam (Indo-Germaans *punda).
Het britse pound komt van de gewichts-eenheid troy pound en is bijna 4 ons (371 gram). Het woord troy hierin komt van de Franse stad Troyes.