Waarom hebben kantoren vaak tl-balken als verlichting?

Puur om de kosten of andere oorzaken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

uit TL verlichting komt veel licht dat prettig is om te werken. Anders zouden er 5 gloeilampen per meter moeten hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is de tot nu toe meest zuinige vorm van verlichting. Hoewel Led verlichting eraan komt, maar dat is nog niet efficiënt genoeg om grotere ruimtes te verlichten. Kwestie van tijd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoog rendement dus lage kosten per lumen en een lange levensduur.
Door de lange buis weinig schaduwwerking.
Nadeel is de slechte kleurweergave, vooral bij kleur 33
(thans uit de handel aan het verdwijnen) en, wanneer niet capacitatief gecompenseerd een lage arbeidsfactor (veel bindstroom).
Met de betere TL buizen is het nog altijd een goede vorm van verlichting maar LED is beter (qua rendement , kleurweergave en levensduur)
De led zal echter op den duur winnen, omdat het niet knippert en de leds zeer lang meegaan, dus is het wachten op de prijsdaling die ongetwijfeld gaat komen.
Ander groot voordeel van led op TL is de afwezigheid van kwik (wat wel in TL buizen zit).
Omdat leds aan de ROHS norm kan voldoen zal het met alle andere voordelen een kwestie van tijd (en geld) zijn
voordat led vrijwel alle lichtvorming over gaat nemen.

Dus kantoren met TL zullen overgaan op Led .
Dat kan met nieuwe armaturen of buiszen die vol zitten met leds.
Wel heeft een TL buis ongeveer een 5X zo hoog rendement als een gloeilamp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uitermate geschikt voor kantoren door hun grote lichtopbrengst en hierdoor weinig schaduweffect, zeker als hier ooknog sprake is van een reflector an de bovenzijde waardoor het licht nog beter wordt verspreid en nog meer licht opbrengst, ook zijn de tl buizen over het algemeen zuiniger als gewone lampen.

tegenwoordig zijn tl buizen ook in verschillende kleurstellingen verkrijgbaar, waardoor vaak daglicht wordt nagebootst als er weinig daglicht aanwezig is in bepaalde ruimtes