Kan een makelaar een BKR toetsing doen?

Een vriendin van me heeft gereageerd op een huurwoning. Deze huurwoning word verhuurt door een makelaar die tevens ook helpt bij het vinden van een juiste hypotheek.

Nu is alles netjes afgegeven, een werkgeversverklaring, een bericht van de huidige verhuurders dat er nooit een betalingsachterstand is geweest. Nu vraagt ze zich af of deze makelaar ook BKR toetsingen kan doen en of dat een reden kan zijn dat ze de woning niet krijgt bij een negatieve uitslag.

Zelf weet ik hier geen antwoord op... iemand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Neen, rechtstreeks kan de makelaar de status van BKR niet opvragen. Enkel kredietverstrekkers kunnen dat.

Toegevoegd na 57 seconden:
Alleen u en de organisaties die bij ons zijn aangesloten kunnen informeren naar uw gegevens in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI). Deze organisaties noemen wij deelnemers. Een organisatie moet voldoen aan een aantal voorwaarden om deelnemer te worden. Zo moet men bijvoorbeeld bedrijfsmatig actief zijn op het gebied van kredietverlening aan natuurlijke personen. Eén van de overige voorwaarden is dat de organisatie kredieten, kredietfaciliteiten of gsm-abonnementen verstrekt voor eigen rekening en risico.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja het zou kunnen want hij heeft indirect toegang tot het BKR register. Hij zou dit alleen onrechtmatig doen want hij mag dit niet doen voor jouw vriendin omdat er geen BKR toetsing verplicht is.