Er wordt op dit moment beslag gelegd op mijn uitkering. Mag die schuldeiser dan ook nog nog een flink bedrag van je rekening over laten maken?

Er wordt beslag op mijn uitkering gelegd, sinds ongever een jaar. In eerste instantie zonder rekening te houden met de beslagvrije voet, moest hier zelf achteraan toen ik steeds verder in de problemen kwam en dreigde mijn huis kwijt te raken. Bedrag wordt nu door 2 schuldeisers verdeeld. 1 van die 2 heeft nu ook nog eens 178 euro van mijn rekening afgeschreven. Wat al ongeveer het dubbele van mijn totale nmaandbudget is om van te leven. En ik kom iedere maand alleen al voor mijn vaste lasten zo n 130 euro tekort. Naast het feit dat dit in mijn ogen ronduit a sociaal is, is het uberhaubt wel toegestaan om dit te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (8)

Ik weet niet hoe hoog het bedrag van je schuld is en om hoeveel schuldeisers het uiteindelijk gaat maar het lijkt mij beter om contact op te nemen met de sociale dienst van de gemeente waar je woont. Dan ga je, onder bepaalde strikte voorwaarden, het schuldhulpverleningscircuit in. Dit is echt niet leuk maar je bent dan wel na drie jaar van al je schulden af en je kunt er dan zeker van zijn dat jou geen oor aangenaaid word, zoals je nu wel het idee hebt. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige weg die je dan nog rest is de schuldhulpverlening. Als je je rekeningen door welke oorzaak ook niet betaald dan is beslaglegging op je rekening een gevolg. Bij de schuldhulpverlening kunnen ze je hiermee helpen en ben je na vijf jaar vrij van schuld. Deze weg is niet makkelijk want je hebt dan niet veel geld om van te leven
ronron1212
13 jaar geleden
"3.2 De hoogte van de belastingvrije voet

Er is een ingewikkelde regeling om te berekenen hoe hoog de beslagvrije voet in een bepaald geval is.
De hoogte van de beslagvrije voet is afhankelijk van de
persoonlijke omstandigheden van de cliënt.
In grote lijnen komt het erop neer dat geen beslag kan worden gelegd op 90% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm inclusief vakantietoeslag.
Voor echtgenoten tot 65 jaar is de beslagvrije voet dus 90% van de bijstandsnorm genoemd in artikel 21, onderdeel c van de WWB.
Voor een alleenstaande en een alleenstaande ouder van 21 jaar of ouder is de beslagvrije voet 90% van de bijstandsnorm inclusief vakantietoeslag plus de eventuele gemeentelijke toeslag.
Als er bijzondere lasten zijn, zoals een premie zorgverzekering of woonkosten die niet door huursubsidie of woonkostentoeslag worden gedekt, dan wordt de beslagvrije voet met dit bedrag verhoogd.
Als de cliënt andere inkomsten heeft, dan worden die inkomsten van de beslagvrije voet afgetrokken.
Zie ook: Beslaglegging 3.4 Wijze van berekening beslagvrije voet.

De beslaglegger, meestal de gerechtsdeurwaarder, is verantwoordelijk voor de juiste vaststelling van de beslagvrije voet."

Toegevoegd na 3 minuten:
Verder kan je op deze site gratis advies krijgen:

http://www.gratisadviseurs.nl/zakelijk-&-financieel/financieel/topic_post_question.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij jou in de gemeente vragen om een hulp sanering, zoals de eerste ook al reageerde zit je drie jaar strak in je vel en portemonnee. Je houd dan altijd geld over om van te leven en al je rekeningen worden dan betaald. Aan het einde van die drie jaar heb je geen schulden meer en ben je weer vrij om te doen wat je wilt. Het is 3 jaar sukkelen maar dan ben je wel geholpen.
Nu wordt je rekening geplunderd door de incasso bureau en deze houd geen rekening of jij nog wel kan eten enzovoort.

Ga snel naar de Gemeente in je woonplaats en maak een afspraak, voorkomen is beter dan genezen !

Succes !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt eerst een afspraak maken bij de Sociale Dienst, maar over het algemeen is het sneller om meteen naar de Gemeentelijke Kredietbank te gaan. Je krijgt dan een papierwinkel mee, die je in moet vullen. Daarna volgt er inderdaad een traject van 3 jaar. Doorgaans krijg je dan €50 per week om van te leven, en wordt de rest gebruikt om schulden af te lossen, vaste lasten te betalen en een spaarpotje op te bouwen.
Wanneer je gaat aanmelden bij de Kredietbank en je dit kunt bewijzen aan je schuldeisers, is het handig om dit aan hen te melden. Je hebt kans dat ze dan tijdelijk je schulden bevriezen en je dus even niet hoeft te betalen, tot het bij de Kredietbank rond is.
In de wirwar van schuldeisers en papieren kun je misschien wel wat hulp gebruiken om het overzicht te houden. Bij de Kredietbank krijg je een persoonlijke financiële coach aangewezen, waarmee je afspraken kunt maken en je kunt via hen bijvoorbeeld ook een budgetteringscursus volgen, mocht je dit nodig vinden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het toegestaan vraag je. Tja, er wordt feitelijk niks meer of minder gedaan dan het innen van rekeningen voorgeld dat je al uitgegeven hebt, en waar je dus al spullen of diensten voor hebt afgenomen, en die dienen te worden betaald. Dat is heel erg lullig, want achteraf betalen is altijd duurder dan op het moment dat je het geld hebt en cash kunt betalen. Natuurlijk zijn er omstandigheden denkbaar buiten je eigen schuld om waardoor een dergelijke situatie kan ontstaan, maar daar kunnen de schuldeisers natuurlijk niet voor opdraaien. Is het asociaal ? Nee, waarom ? Die mensen willen het geld waar ze recht op hebben voor goederen en diensten die ze hebben geleverd. Lijkt me niks asociaals aan.

Als het zo ingewikkeld in elkaar steekt allemaal, en er te weinig over lijkt te blijven om van te leven, en er niets meer is om op te bezuinigen, is het vermoedelijk tijd om hulp te zoeken in de persoonlijke schuldsanering / schuldhulpverlening. Ook dat is enkele jaren op een houtje bijten, maar nog net op het randje van verantwoord, en daarna ben je ook helemaal schuldenvrij.

Een baan zoeken is ongetwijfeld de beste en snelste manier om je inkomen te vergroten en versneld te kunnen aflossen, maar ik kan vanaf hier niet beoordelen of dat tot de mogelijkheden behoort. Je kunt je het beste bij de sociale dienst (of hoe die tegenwoordig heet) laten voorlichten over wat nu voor jou het handigste traject is. En dat je af en toe ergens zelf achteraan moet (zoals in eerste instantie de beslagvrije voet) is natuurlijk logisch ; de schuldeisers hebben de schulden niet zelf gemaakt, dus hoeven het probleem in feite ook niet op te lossen.
Ga op zoek naar iemand / een instantie die dat wel kan. Maar hou er wel rekening mee dat dat OOK geld kost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HOEZO A SOSIAAL ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er mag maximaal 10% van je inkomen worden opgeëist door schuldeisers!
Weet niet of je rechtsbijstand hebt, maar anders kun je naar een juridisch loket voor gratis rechtshulp.

Ik zit op het moment ook in de uitkering (ziektewet) en zit met een behoorlijke schuld van een particuliere studie. Zij eisten dat ik meer als 450 euro per maand (!) ging aflossen, wat al meer was dan de helft van mijn inkomen.
Dankzij hulp van mijn rechtsbijstand, en mijn re-integratiecoach, zijn ze uiteindelijk akkoord gegaan met een betalingsregeling van 30 euro per maand.
Wel met een belofte om ze ieder half jaar op de hoogte te houden van veranderingen in mijn inkomen. En zodra mijn inkomen hoger word gaat er ook een nieuwe betalingsregeling van start.

Maar die schuldhulp-sanerings-shit moet je echt proberen uit te blijven! Vaak is het helemaal niet nodig, kun je het zelf nog wel oplossen door veel en goed te communiceren met je schuldeisers of de incasso bureaus. Bovendien betaal je voor zo'n saneringsregeling ook de hoofdprijs!